Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA - poinformował podczas konferencji prasowej po rządzie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak dodał, ma nadzieję, że opłaty te zostaną zniesione od 1 lipca. Minister zapowiedział też, że kolejny projekt ustawy będzie pozwalał zaprzestać poboru opłat na koncesjonowanych odcinkach autostrad.

Rząd przyjął w środę projekt ustawy o zniesieniu opłat za autostrady zarządzane przez GDDKiA - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

To jest projekt ustawy, który - mam nadzieję - (...) pozwoli nam znieść opłaty na tych dwóch przeze mnie wymienionych odcinkach już niebawem, mamy nadzieję, że 1 lipca - powiedział Adamczyk.

Jak wyjaśnił minister, zniesienie opłat dla samochodów osobowych i motocykli dotyczy przejazdu autostradami zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; to odcinek A2 Stryków -Konin oraz A4 Wrocław - Sośnica.

Adamczyk podkreślił, że zniesienie opłat pozwoli zmniejszyć dobowe obciążenie lokalnych dróg równoległych.

Co z koncesjonowanymi odcinkami autostrad?

Na zniesienie płatności, jeśli chodzi o koncesjonowane odcinki autostrad, dajemy sobie rok - powiedział Adamczyk. Mamy nadzieję, że będzie to szybciej - dodał minister.

Szef MI wskazał, że w kwestii opłat dla samochodów osobowych i motocykli na koncesjonowanych odcinkach autostrad "zmiana ustawy będzie możliwa wówczas, gdy wynegocjujemy z koncesjonariuszami stosowne warunki, na jakich odpłatność będzie mogła zostać zniesiona".

W tych negocjacjach chcemy być skuteczni. Wierzę, że będziemy skuteczni. Rozpoczynamy te negocjacje niebawem. Rozpoczynamy te rozmowy niebawem - powiedział Adamczyk.

Jak zaznaczył minister, "zawsze na początku jest tak, że wpierw jedna strona się usztywnia i nie chce niczego dać; druga strona sprawia wrażenie, że chce zabrać wszystko, ale przecież chodzi o to, żeby się porozumieć".

Jesteśmy w stanie porozumieć się z koncesjonariuszami na zasadzie symetrii. Powinni skorzystać i koncesjonariusze, ale szczególnie powinno skorzystać państwo polskie z tych właśnie rozwiązań, które będą efektem negocjacji z koncesjonariuszami. Proszę nie kazać mi teraz odsłaniać strategii negocjacyjnej, która jest już przygotowywana - powiedział.

Jak dodał, katalog instrumentów, możliwości jest bardzo szeroki, bardzo otwarty. Ale ja bym nie rozpoczynał od kwestii związanych z wywłaszczeniem - mówił.

Założenia projektu

Projekt ustawy o zmianie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw we wtorek został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu. Projekt przygotowywał resort infrastruktury.

"Celem projektu jest zaniechanie poboru opłat za przejazd autostradą od pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli samochodów osobowych oraz motocykli) na odcinkach autostrad płatnych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad" - wskazano w projekcie.

Jak dodano, wprowadzenie całkowitego wyłączenia poboru opłat za przejazd autostradą jest "podyktowane potrzebami społecznymi bezpłatnego korzystania z autostrad płatnych zarządzanych przez organy państwowe".

"Zmiany wprowadzane w pozostałych nowelizowanych ustawach stanowią konsekwencję zmian przewidzianych w ustawie o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Konieczne będą przepisy przejściowe regulujące kwestie opłat za przejazd autostradą pobranych lub dochodzonych przez KAS przed wejściem w życie ustawy oraz elementów organizacyjnych związanych z systemem poboru tej opłaty przyjętych przez KAS" - dodano.

Które odcinki autostrad są obecnie płatne?

Jak podaje na swojej stronie GDDKiA, obecnie płatny jest przejazd pięcioma odcinkami autostrad, przy czym trzy z nich są zarządzane przez prywatnych koncesjonariuszy: 

A1 Rusocin - Nowa Wieś (AmberOne - GTC), A2 Świeck - Konin z wyłączeniem odcinka między węzłami Poznań Zachód i Poznań Wschód (Autostrada Wielkopolska S.A. i Autostrada Wielkopolska II S.A.), A4 Katowice - Kraków (Stalexport Autostrada Małopolska SA). Płatne są również odcinki państwowe zarządzane przez GDDKiA: A2 Konin - Stryków oraz A4 Wrocław (węzeł Bielany Wrocławskie) - Sośnica (węzeł Sośnica).

W niedzielę prezes PiS Jarosław Kaczyński podsumowując konwencję "Programowy Ul Prawa i Sprawiedliwości" zapowiedział, że opłaty za autostrady zostaną zniesione.