Król Szwecji Karol XVI i duńska królowa Małgorzata uroczyście otworzyli w sobotę most przez cieśninę Sund, który połączy Danię ze Szwecją.

Most nad Sundem jest nie tylko mostem, lecz kombinowaną przeprawą tunelowo-mostową. Na przybrzeżnej wyspie Amager, stanowiącej część Kopenhagi, autostrada i dwutorowa linia kolejowa wchodzą do tunelu, by po trzech i pół kilometrach pod dnem morskim osiągnąć sztucznie usypaną wyspę Peberholm. Szlak biegnie przez Peberholm na całej, ponad czterokilometrowej długości wyspy, a następnie wspina się na most wiszący, by po dalszych 8200 metrach osiągnąć szwedzki brzeg tuż koło Malmoe.

Przejazd mostem kosztował będzie 30 dolarów dla samochodów osobowych i sto dla ciężarówek. Wielu kierowców jest zdania, że odstraszy to od korzystania z nowej przeprawy i zapowiadają, że będą korzystać z promu.

Licząca dokładnie 15,84 km stała przeprawa przez cieśninę Sund (w językach skandynawskich Oeresund) jest trzecim najdłuższym tego rodzaju szlakiem w Europie - po tunelu pod Kanałem La Manche (50,3 km) oraz zrealizowanym także w kombinacji tunel-most, duńskim połączeniu przez Cieśninę Wielki Bełt (18 km).

Cytat

Obiekt nie ma żadnego patrona i nosi skromną oficjalną nazwę - Most Oeresund (Oeresundbron)
.
Bezpośrednio ponad szlakiem nawigacyjnym przez Rynnę Flint, na długości 1092 metrów, most ma znacznie podwyższoną wysokość. Biegną nim cztery pasy ruchu dla samochodów, a na dolnym poziomie dwa tory kolejowe.

01:20