Według danych polskiego Ministerstwa Pracy, niespełna połowa kobiet w naszym kraju aktywnie uczestniczy w rynku pracy. Kobiety powinny aktywnie walczyć o równy dostęp do miejsc pracy, w tym kierowniczych stanowisk - twierdzi Judith McHale, do niedawna prezes koncernu medialnego Discovery Communications, gość Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Jej zdaniem, poprawa sytuacji wymaga przełamania stereotypów tak przez mężczyzn, jak i same kobiety: Obie strony są za to odpowiedzialne. Czasem to mężczyźni nie wyobrażają sobie, by kobiety mogły zajmować pewne stanowiska, często same kobiety nie zgłaszają się i nie mówią głośno, że mają odpowiednie kwalifikacje:

McHale twierdzi w rozmowie z RMF FM, że blokowanie dostępu kobiet do kierowniczych stanowisk często nie jest nawet wyrazem otwartej dyskryminacji, ale po prostu przyzwyczajenia i braku otwartości w myśleniu o interesach firmy. Jej zdaniem, częste powtarzanie opinii o istnieniu zawodów, do których kobiety mają szczególne predyspozycje jest błędem: Zupełnie szczerze uważam, że nie powinniśmy powtarzać takich opinii. Jestem przekonana, że kobiety są absolutnie zdolne do wykonywania tych samych zawodów, co mężczyźni i odwrotnie. Widziałam wiele takich przykładów w zawodach i dziedzinach tradycyjnie uważanych za "męskie" i "kobiece". Przekonanie o takich wyjątkowych predyspozycjach to raczej skutek naszych przyzwyczajeń a nie realnej oceny możliwości:

Zdaniem Judith McHale kampania na rzecz równych szans kobiet w drodze do kariery powinna rozpoczynać się w szkole: W szkołach dalej podtrzymuje się stereotypy, które towarzyszą na przykład nauczaniu dziewcząt matematyki, czy przedmiotów związanych z technologią. Tymczasem powinniśmy zwracać uwagę na indywidualne zdolności dziewcząt i chłopców, zastanawiać się jakie są, a nie jakie naszym zdaniem powinny być ich atuty:

McHale podkreśla w rozmowie z RMF FM, że za szanse dziewcząt w drodze do kariery odpowiadają także rodzice i sposób wychowania w domu.

Judith McHale jest z zawodu prawnikiem. Ukończyła Wydział Prawa w Fordham University w Nowym Jorku. Studiowała też nauki polityczne na uniwersytecie w Nottingham w Wielkiej Brytanii. Do niedawna była prezesem i główną zarządzającą spółką medialną Discovery Communications Inc, działającą w 170 krajach. McHale jest zaangażowana w tworzenie przyjaznych miejsc pracy takich, które łączą pracę z życiem prywatnym.