Do 28 sierpnia ma zostać naprawiony most w Mszanie w woj. śląskim na autostradzie A1. To zapis umowy podpisanej w środę przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad. Prace za 45 mln złotych wykona firma InterCor z Zawiercia.

Naprawa ma zostać opłacona z gwarancji bankowej Alpine Bau, czyli wykonawcy tego odcinka autostrady, z którym rozwiązano kontrakt. Za kilka dni GDDKiA ma wybrać też firmę, która do końca roku ma dokończyć cały odcinek autostrady A1 do granicy z Czechami.

Most MA532, który naprawi wybrany wykonawca, to ostatni budowany obiekt na odcinku A1 między węzłem Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim a węzłem Mszana pod Jastrzębiem Zdrojem. Wszystkie pozostałe obiekty oraz sama konstrukcja autostrady na tym odcinku są już gotowe bądź na ukończeniu.

Przy budowie mostu doszło do dwóch awarii - 22 grudnia 2011 roku i 13 marca 2012 roku. Po tej drugiej nadzór budowlany wstrzymał tam prace. Między GDDKiA i Alpinie Bau trwają spory, kto jest winien problemów przy budowie.

W kwietniu ubiegłego roku wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wstrzymał prace na moście, a w czerwcu ubiegłego roku zdecydował, że konstrukcja mostu musi być wzmocniona. Wymagało to korekt w projektach i dodatkowych robót. Po zejściu Alpine Bau z budowy GDDKiA ogłosiła, że dokończy realizację programu naprawczego dla tego obiektu, a wszystkie prace na autostradzie mogą zakończyć się jeszcze w tym roku.

Jak poinformowała GDDKiA, w pierwszej kolejności realizowane będą prace naprawcze wynikające z decyzji nadzoru budowlanego. W międzyczasie zostanie przeprowadzona procedura przetargowa, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, na dokończenie całego odcinka autostrady A1 - poinformowała dyrekcja.

Całą autostradą pojedziemy dopiero w połowie przyszłego roku

Drogowcy uważają, że przy sprawnej realizacji prac i sprzyjających warunkach atmosferycznych zakończenie robót budowlanych na moście będzie możliwe do końca tego roku. Niezwłocznie po zakończeniu naprawy GDDKiA planuje wystąpić do nadzoru budowlanego o pozwolenie na użytkowanie całego fragmentu autostrady A1 od węzła Świerklany do węzła Mszana. Zdaniem dyrekcji przewidywany termin dopuszczenia do ruchu odcinka Świerklany-Gorzyczki to pierwsza połowa 2014 roku. Pierwotnie odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki miał być gotowy w sierpniu 2010 roku. 

W grudniu ubiegłego roku przygraniczny odcinek A1 Mszana-Gorzyczki oddano do użytku dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton. Przejazd od aglomeracji katowickiej do czeskiej granicy jest możliwy z ok. 10-kilometrowym objazdem budowanego mostu.