Volkswagen zwiększa automatyzację produkcji w Polsce, ale przez to zredukuje zatrudnienie - pisze "Rzeczpospolita".

"Rzeczpospolita" dowiedziała się, że niemiecki koncern zainwestuje w 2019 i 2020 r. 2 mld zł w rozbudowę i unowocześnienie zakładów w Wielkopolsce. "Spółka, która jest największym w Polsce producentem aut dostawczych (w ub. roku produkcja sięgnęła 266,8 tys. aut), zbudowała nową halę logistyczną, rozbuduje halę spawalni i zwiększy poziom automatyzacji, przygotowując się do rozpoczęcia w połowie 2020 r. produkcji nowego samochodu. Montaż 450 nowych robotów na wydziale spawalni ma zwiększyć poziom zautomatyzowania budowy karoserii z obecnych 42 do 80 proc." - dodaje dziennik.

Jak pisze "Rzeczpospolita", zwiększenie poziomu robotyzacji zakładów pociągnie za sobą zwolnienia pracowników. Do końca przyszłego roku w VW Poznań, zatrudniającym prawie 11 tys. osób i będącym największym pracodawcą w Wielkopolsce, pracę straci ok. 750 osób - informuje gazeta. Zwolnienia będą dotyczyły nie tylko fabryk w Poznaniu, ale także nowej fabryki we Wrześni i zakładu w Swarzędzu. Zlikwidowana zostanie część stanowisk administracyjnych.

Automatyzacja na poziomie 80 proc. ma przybliżyć Poznań do efektywności innych zakładów koncernu i poprawić jego konkurencyjność. W fabryce w Wolfsburgu, produkującej golfa, roboty wykonują 95 proc. prac przy budowie karoserii. W hiszpańskiej Pampelunie, gdzie powstaje polo - 100 proc. - zauważa gazeta.