Amerykańska spółka UAL, właściciel linii lotniczych United Airlines, przejmie konkurencyjne linie Continental Airlines. Fuzja, którą potwierdziły już obie spółki, przyniesie rocznie ponad miliard dolarów oszczędności. Nowy przewoźnik będzie największy na świecie.

Jeśli amerykański rząd wyrazi zgodę na fuzję, przewoźnik zachowa nazwę United Airlines i będzie miał siedzibę w Chicago. Jego dyrektorem wykonawczym zostanie dotychczasowy prezes Continentala Jeff Smisek.

Połączone linie, które już wcześniej współpracowały ze sobą w ramach sojuszu lotniczego Star Alliance (jego członkiem jest także LOT), będą miały do dyspozycji 693 samolotów oraz 90 tys. pracowników.

Przychody UAL w 2009 r. sięgnęły 16,3 mld dol., natomiast Continentala około 12,6 mld dol. Pod względem liczby obsługiwanych lotów linie te były dotąd odpowiednio trzecie i czwarte w USA.

Transakcja będzie miała charakter bezgotówkowy. Akcjonariusze Continentala otrzymają za każdy z niemal 140 mln walorów spółki 1,05 akcji UAL. Na zamknięciu piątkowej sesji akcje te kosztowały 21,8 dol. Przy tym kursie, Continental został wyceniony na około 3,2 mld dol.

Do ostatniej dużej fuzji w branży lotniczej doszło w 2008 r., gdy połączyły się linie Northwest i Delta, stając się największym na świecie przewoźnikiem.

Do niedawna głośno było o potencjalnej fuzji UAL i US Airways, lecz druga z tych spółek w kwietniu zerwała negocjacje.