Rynek motoryzacyjny zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej i wynika to przede wszystkim z rosnących cen samochodów. W końcu kiedy za niewielkiego hatchbacka przyszło płacić niespełna 200 000,00 zł? Na tych niemiłych, ale i niemożliwych do powstrzymania zmianach cierpią wszyscy – i przedsiębiorcy, i klienci indywidualni, przez co poszukujemy jak najbardziej opłacalnych form finansowania zakupu nowego środka lokomocji. Alternatywami dla tradycyjnego zakupu są dwa produkty finansowe: wynajem długoterminowy auta oraz leasing operacyjny samochodu. Dwa programy o podobnej charakterystyce, lecz zgoła odmiennych cechach użytkowych. Zastanawiasz się, które rozwiązanie będzie lepsze dla Ciebie? Które warto uznać za bardziej opłacalne, a które za mniej? Sprawdź nasze porównanie i podejmij decyzję świadomie.

Wynajem długoterminowy auta a leasing - czym się różnią te dwa rozwiązania?

Ceny samochodów w ostatnich latach szybują w górę. I to nie kosmetycznie, a drastycznie! Skąd to wynika? Zmiany z jednej strony spowodowane są galopującą inflacją, a z drugiej coraz większymi marżami producentów i coraz większymi wymaganiami inwestorów. Niestety najbardziej cierpimy na tym my - klienci. Z uwagi na to zakup za gotówkę stał się niszowym rozwiązaniem, a leasing operacyjny samochodu i wynajem długoterminowy wprost przeciwnie - znacznie popularniejsze. To dwa najczęściej wybierane rozwiązania. I warto je poznać bliżej.

WYNAJEM DŁUGOTERMINOWY AUTA - to usługa, w której klient płaci stałą miesięczną ratę w zamian za możliwość użytkowania samochodu przez ściśle określony czas wyznaczony podczas podpisywania umowy z finansującym. W cenie zawarta jest nie jedynie sama rata, ale także inne koszty poboczne: serwis, ubezpieczenie, Assistance, a nawet, choć nie zawsze, sezonowa wymiana opon. To forma użytkowania, w której chodzi o wygodę i swobodę.

LEASING OPERACYJNY - to nieco inna forma finansowania, w której leasingobiorca użytkuje auto przez określony w umowie czas, i spłaca w praktyce całą jego wartość (plus odsetki!) w ratach leasingowych. Zakończeniem umowy z reguły jest wykup pojazdu - często w atrakcyjnej cenie - lub, w niektórych przypadkach, zwrot auta (znacznie rzadsze rozwiązanie). To produkt finansowy dla osób planujących jeździć danym autem nieco dłużej.

W skrócie: wynajem samochodów przypomina subskrypcję - bez zobowiązań długoterminowych, bez obaw względem przyszłości, za to z pełnym pakietem usług. Leasing operacyjny samochodu to natomiast bardziej tradycyjna forma finansowania wieńczona opcją wykupu pojazdu na własność.

Dla kogo? Najczęściej leasing wybierają przedsiębiorcy, którzy chcą później wykupić pojazd i traktować go jako środek trwały firmy. Z kolei wynajem długoterminowy wybierają osoby doceniające w swoim życiu przede wszystkim wygodę, stałe koszty i brak formalności związanych z eksploatacją pojazdu.

Kryterium 1 - jakie są całkowite koszty leasingu?

Cena - to dla większości przedsiębiorców i konsumentów zdecydowanie najważniejszy aspekt wpływający na wybór właściwej formy finansowania. I fakt ten nie powinien dziwić; w końcu ceny auta dla wielu z nas stanęły na równi z kosztem zakupu... niewielkiego mieszkania.

Jakie są koszty leasingu? Klient płaci raty leasingowe, w wysokości uzależnionej bezpośrednio od wartości początkowej auta, wysokości opłaty wstępnej, okresu finansowania oraz wartości końcowej pojazdu (czyli kwoty wykupu). W skład rat leasingowych wchodzi także oprocentowanie, które samo w sobie dość mocno winduje ich cenę.

A wynajem długoterminowy auta? Analiza finansowa tego rozwiązania prezentuje się nieco inaczej, gdyż cała obsługa auta jest "w pakiecie" wraz z samą ratą, która odpowiada jego prognozowanej utracie wartości. Miesięczna opłata abonamentowa zawiera najczęściej sam koszt finansowania (czyli to, ile auto "traci" w okresie jego eksploatacji przez najemcę), pełne ubezpieczenie (OC, AC, NNW), serwisowanie zgodne z harmonogramem producenta, samochód zastępczy oraz Assistance. W tym wariancie auto trafia na koniec umowy do wynajmującego, i to on (w razie zajścia takiej potrzeby) będzie musiał zająć się procesem jego sprzedaży na rynku wtórnym.

W Car Lease Polska masz oba rozwiązania na wyciągnięcie ręki - eksperci pomogą Ci w spersonalizowaniu i dostosowaniu WSZYSTKICH parametrów leasingu i wynajmu do Twoich możliwości finansowych i oczekiwań. Firma Car Lease Polska daje tę możliwość jako jedna z niewielu w całym kraju, gdyż współpracuje z producentami aut i największymi instytucjami finansowymi w Polsce. Efekty? Ceny - wynegocjowane w pocie czoła z dealerami i bankami - są nawet kilkadziesiąt procent niższe niż rynkowe!

Kryterium 2 - leasing operacyjny samochodu czy wynajem: jaki jest limit kilometrów i elastyczność?

Niewiele osób zastanawiając się, co warto wybrać - leasing czy wynajem - zwraca uwagę na obostrzenia. To błąd, z którym właśnie teraz się rozprawimy już na dobre.

W przypadku leasingu operacyjnego kierowca cieszy się dużą swobodą w codziennym użytkowaniu pojazdu; nie ma tutaj sztywnego limitu kilometrów, który ograniczałby mobilność, nie ma też nietypowych wymogów względem sposobu eksploatacji. Użytkownik może jeździć tyle, ile potrzebuje, i tak daleko, jak chce - bez obaw o dopłaty za np. ponadnormatywne zużycie auta. Nie ma jednak róży bez kolców; na leasingobiorców czekają obostrzenia względem użytkowania - przede wszystkim nie można ingerować w konstrukcję auta (np. poprzez tuning), ponieważ formalnie właścicielem pojazdu pozostaje firma leasingowa aż do momentu wykupu.

Z kolei wynajem długoterminowy samochodu auta działa według nieco innego schematu. Klient deklaruje roczny przebieg - zwykle między 10 000 a 50 000 km - i musi się go trzymać (oczywiście nie w skali rocznej - należy nie przekroczyć deklarowanego przebiegu rocznego pomnożonego o liczbę lat finansowania). To główne ograniczenie, które wpływa na koszt całej usługi, gdyż im wyższy roczny limit kilometrów, tym wyższa miesięczna opłata. Z czego to wynika? Głównie z chęci bronienia się finansującego przed nadmierną utratę wartości; większe zużycie oznacza niższą wartość rezydualną pojazdu po zakończeniu umowy, a zatem mniejszą cenę sprzedaży. Przekroczenie zadeklarowanego przebiegu wiąże się z dodatkowymi kosztami, naliczanymi według stawek określonych w umowie.

Kryterium 3 - leasing a wynajem: jaka jest struktura własności i sposób wykup pojazdu?

Jedną z najpoważniejszych różnic między leasingiem a wynajmem jest kwestia własności pojazdu po zakończeniu umowy. W leasingu operacyjnym klient ma możliwość wykupu auta - i co ważne, w większości przypadków z tej opcji korzysta, gdyż jest w niektórych umowach obowiązkowa. Wykup pojazdu następuje za ustaloną wcześniej kwotę końcową, mieszczącą się w przedziale 1-40%, w ramach którego można wybrać preferowaną przez siebie wartość.

Wynajem długoterminowy auta jest pozbawiony takiej możliwości; pojazd po zakończeniu umowy zawsze wraca do firmy finansującej - niezależnie od tego, w jakim stanie się znajduje i jak długo był użytkowany. Klient nie może go wykupić, nawet w razie wyrażenia takiej chęci wobec finansującego. To usługa typowo abonamentowa, z założenia krótkoterminowa, zakładająca częstą wymianę auta na nowe.

Kryterium 4 - czym różnią się aspekty podatkowe i księgowe? Analiza finansowa

Oba produkty finansowe: zarówno leasing samochodu, jak i wynajem długoterminowy, są same w sobie korzystne podatkowo, ale różnią się pod względem odliczeń. W przypadku leasingu operacyjnego możliwe jest odliczenie VAT - w wysokości 50% lub 100% - w zależności od sposobu użytkowania pojazdu. Jeśli samochód jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej i prowadzona jest szczegółowa ewidencja przebiegu, przedsiębiorca może odliczyć pełne 100% VAT. W przeciwnym razie obowiązuje limit 50%.

W dodatku część kapitałowa i odsetkowa raty leasingowej można bez ogródek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, co zresztą warto robić, gdyż znacznie obniża podstawę opodatkowania Twojej firmy. Trzeba jednak pamiętać, że są tu pewne ograniczenia: w przypadku aut osobowych o wartości przekraczającej 150 000 zł (lub 225 000 zł w przypadku aut elektrycznych) obowiązują limity, powyżej których części kosztów nie można ująć w rozliczeniach podatkowych.

Wynajem długoterminowy to usługa, której pełne koszty - w tym serwis i ubezpieczenie - można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Dla mniejszych firm to prostsze i bardziej przejrzyste rozwiązanie niż leasing.

Kryterium 5 - wynajem samochodów a leasing: jaki jest okres trwania umowy i czy możliwa jest zmiana auta?

Tu pomiędzy obydwoma produktami finansowymi nie ma nadmiernych różnic - czas trwania umowy wynosi w przypadku obu najczęściej od 24 do 60 miesięcy. W przypadku leasingu dominują umowy dość długie, sięgające granicznej wartości 60-ciu miesięcy, dzięki którym można lepiej zoptymalizować koszty i uzyskać atrakcyjne warunki wykupu auta po zakończeniu finansowania.

Wynajem długoterminowy pod względem długości umowy jest równie elastyczny - również tutaj typowy okres to 24, 36, 48, a nawet 60 miesięcy. Jednak niewiele osób decyduje się na wykorzystanie tych najdłuższych terminów - w większości przypadków wybierają krótki czas finansowania, rzędu 24 lub 36 miesięcy. Co ważne, niektóre firmy oferują opcję wymiany auta na nowe jeszcze w trakcie finansowania, i chętnie dla Ciebie taką znajdziemy, po czym sprawdzimy wszystkie warunki w OWU (Ogólnych Warunkach Umowy) dotyczące tej właśnie usługi. Dzięki temu rozwiązaniu możesz na przykład po dwóch latach wymienić auto na nowszy model - jeśli doszło np. do liftingu, ale bez angażowania się w proces sprzedaży używanego pojazdu.

Leasing vs wynajem - tabela porównawcza

Wynajem długoterminowy auta czy leasing samochodu? Podsumowanie

Leasing i wynajem to dwa sposoby finansowania auta bez dużego wkładu własnego. Leasing sprawdza się dla tych, którzy chcą zostać właścicielem pojazdu, a wynajem dla osób ceniących wygodę, stałe koszty i częstą wymianę auta.