Od 11 września rosną stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami A2 na trasie Nowy Tomyśl-Konin. Spółka Autostrada Wielkopolska S.A. tłumaczy, że wyższe opłaty wynikają m.in. z konieczności dostosowania cen do rosnących kosztów utrzymania i rozbudowy infrastruktury drogowej. Podwyżki już wcześniej krytykowała GDDKiA.

Spółka poinformowała w komunikacie, że zmiana stawek opłat za przejazd 150 km koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 zostanie wprowadzona 11 września od godz. 6 rano. 

Jakie będą stawki?

Obowiązująca od tego dnia stawka za przejazd każdym z trzech 50-km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem będzie wynosić: 19 zł dla motocykli, 37 zł dla pojazdów osobowych o dwóch osiach, 63 zł dla pojazdów samochodowych o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykli i pojazdów samochodowych o dwóch osiach z przyczepami.

Stawki dla pojazdów Kat. 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) wyniosą z kolei 96 zł, dla pojazdów Kat. 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) 146 zł, natomiast dla pojazdów ponadnormatywnych 370 zł.

Spółka poinformowała, że koszt przejazdu na trasie A2 Świecko - Nowy Tomyśl pozostaje bez zmian.

Przyczyny podwyżki

Spółka zmianę stawek opłat za przejazd autostradą A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Konin tłumaczy m.in. rosnącymi kosztami utrzymania i inwestycjami. Wskazuje, że w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły wydatki związane z remontem nawierzchni, modernizacją systemów bezpieczeństwa oraz obsługą zadłużenia inwestycyjnego. 

"Równocześnie realizowane są kluczowe projekty, m.in. budowa 3 pasów ruchu dla każdego kierunku na 10 km odcinku Poznań Krzesiny - Poznań Wschód czy modernizacja węzłów Poznań Wschód, Poznań Krzesiny oraz Poznań Luboń. To kolejna duża inwestycja, finansowana wyłącznie ze środków prywatnych koncesjonariusza, której koszt, łącznie z rozbudową 16 km A2 między węzłami Poznań Zachód - Poznań Krzesiny, wyniesie ponad 350 mln zł" - poinformowano w komunikacie. 

Wskazano też, że spółka równolegle ponosi koszty wdrożenia i utrzymania na odcinku między Poznaniem a Koninem elektronicznego systemu poboru opłat (videotolling) i przygotowań do kolejnych wdrożeń nowych technologii poboru opłat. 

Druga podwyżka w tym roku

Zmiany stawek opłat za przejazd autostradą A2 Nowy Tomyśl - Konin to już druga podwyżka cen w tym roku. Ostatnia miała miejsce w marcu. 

Od tego czasu za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady użytkownicy aut osobowych płacą 36 zł - o 2 zł więcej niż wcześniej. Poprzednia podwyżka cen, również o 2 zł, miała miejsce we wrześniu 2024 r.
Stawka za przejazd aut osobowych z przyczepami oraz busów wynosi 60 zł zamiast 55 zł, a 92 zł to opłata dla pojazdów samochodowych o trzech osiach. Kierowcy co najmniej trzyosiowych ciężarówek z przyczepami płacą 138 zł, a pojazdy ponadnormatywne - 360 zł.

Krytyka GDDKiA

Już w połowie sierpnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad skrytykowała planowane na wrzesień podwyżki. W stanowisku, które zostało przekazane spółce w odpowiedzi na informację o planowanej podwyżce, GDDKiA podkreśliła, że nie aprobuje tak częstych i w perspektywie czasu znaczących wzrostów stawek opłat za przejazd. 

Według Dyrekcji jednym z możliwych efektów planowanego podwyższenia opłat jest przeniesienie części ruchu na drogi alternatywne do autostrady A2. Wyższe koszty przejazdu mogą zachęcić kierowców, np. pojazdów ciężkich, do omijania autostrady i korzystania z obciążonych już ruchem dróg lokalnych. 

"Stoi to w sprzeczności z rolą, jaką mają pełnić autostrady w systemie komunikacyjnym kraju. Omijanie autostrad przez część kierujących wiąże się również ze spadkiem poziomu bezpieczeństwa zarówno samych kierowców, jak i innych uczestników ruchu, a także mieszkańców okolicznych miejscowości" - podkreśliła GDDKiA w komunikacie prasowym.