Rozpoczęła się modernizacja stacji Olsztyn Główny - poinformowały w piątek PKP PLK. Prace, których koszt przekracza 380 mln zł netto, obejmą m.in. przebudowę peronów, wymianę torów i budowę nowego przejścia podziemnego na Zatorze.

Jak przekazał prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel, zgodnie z harmonogramem wykonawca ma przekazać całość prac w maju 2024 r. Oczekiwana od wielu lat modernizacja stacji Olsztyn Główny staje się faktem. Obecnie trwają głównie prace rozbiórkowe torów dodatkowych czy bocznych - mówił podczas briefingu w Olsztynie.

Pierwsze prace przy peronach zaczną się wkrótce od peronu nr 4, potem będą modernizowane kolejne. Pomimo szerokiego zakresu prac utrzymany będzie dostęp do pociągów. Na budowie pracuje około 130 robotników, wykorzystywane jest kilkadziesiąt specjalistycznych maszyn.

Wszystkie cztery perony zostaną podwyższone i poszerzone, co umożliwi wygodny dostęp do pociągów. Zamontowane będą nowe ławki i tablice informacyjne. Czytelne oznakowanie ułatwi orientację na stacji.

Nowe perony będą dostępniejsze dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ułatwieniem będą windy i schody ruchome. Osobom niewidzącym lub słabowidzącym orientację na stacji mają zapewnić ścieżki naprowadzające i oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie umożliwią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku.

Zabytkowe wiaty na dwóch peronach zostaną poddane renowacji. PKP PLK zapewniają, że historyczne walory tych konstrukcji będą zachowane.

Dzięki przebudowie stacji możliwy stanie się dostęp na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, czyli z dzielnicy Zatorze. Powstanie nowe przejście podziemne o długości 140 m, czyli o 100 m dłuższe niż obecne.

Realizacja przedsięwzięcia ma nie tylko zwiększyć komfort podróży, ale także poprawić dostępność kolei i podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zaplanowano wymianę około 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, co zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym ma zadbać Lokalne Centrum Sterowania w Olsztynie.

Modernizację olsztyńskiej stacji wykona za 382,1 mln zł netto firma Torpol. Przedsięwzięcie otrzymało dofinansowanie w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

To niejedyna inwestycja kolejowa w tym miejscu. Za ponad 70 mln zł zostanie zbudowany nowy dworzec kolejowy Olsztyn Główny, z którego podróżni będą mogli korzystać w drugiej połowie 2023 r. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą tych prac pod koniec stycznia.