Rusza proces rozbudowy części obwodnicy Krakowa między węzłami Modlnica i Modlniczka, który obecnie stanowi fragment drogi krajowej nr 94 i połączenie autostrady A4 z tzw. trasą olkuską (DK94). Powstanie tu po dodatkowym pasie ruchu w każdą stronę. Kierowców czekają utrudnienia.

Umowa została zawarta z firmą IVIA, której ofertę uznano za najkorzystniejszą. Koszt zadania to blisko 3,8 mln zł.

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla rozbudowy odcinka obwodnicy Krakowa, który obecnie stanowi fragment dk94 i połączenie autostrady A4 z tzw. trasą olkuską (dk94).

Wybrana firma ma opracować dokumentację wskazującą na możliwości techniczne przebudowy drogi krajowej do standardów drogi ekspresowej, rozbudowy o dodatkowy pas i przebudowy węzła Modlniczka. Analizie będą też podlegać szacowane koszty takiej inwestycji. Przygotowując dokumentację wykonawca będzie oceniał oddziaływanie nowej drogi na środowisko.

Zgodnie z założeniami przetargu dokumentacja opracowana przez wykonawcę ma zawierać również elementy tzw. koncepcji programowej. Wybrana firma musi m.in. przygotować i zatwierdzić dokumentację geologiczno-inżynierską, ustalić szczegółowe rozwiązania geometryczne dróg i konstrukcji obiektów inżynierskich oraz przygotować kosztorys dla kluczowych elementów wariantu preferowanego. 

Wykonawca ma na przygotowanie całej dokumentacji 36 miesięcy od daty podpisania umowy.

Zgodnie z planami zarządcy dróg odcinek dk94 między węzłami Modlnica i Modlniczka k. Krakowa o długości ok. 2,5 km zostanie poszerzony o trzeci pas oraz rozbudowany do parametrów drogi ekspresowej, tak aby w przyszłości stanowić fragment budowanej obecnie Północnej Obwodnicy Krakowa (POK) w ciągu drogi ekspresowej S52.

"Taka rozbudowa jest potrzebna, gdyż badania prowadzone w latach 2020-2021 wykazały, że tą drogą poruszają się prawie 24 tysiące pojazdów na dobę. Dzięki poszerzeniu o trzeci pas droga będzie bezpieczniejsza i pozwoli na płynny ruch pojazdów na północnej obwodnicy Krakowa" - wskazał przedstawiciel GDDKiA.

Po rozbudowie droga będzie miała parametry drogi ekspresowej, z dwoma jezdniami, po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Na jezdniach nie będzie pasa awaryjnego.