Chmura wulkanicznego pyłu znad Islandii znajdzie się nad terytorium całej Polski w ciągu kilku najbliższych godzin - wynika z map udostępnionych na internetowych stronach brytyjskiego instytutu meteorologicznego.

Prognoza na godzinę 14 czasu polskiego

Prognoza na godzinę 20 czasu polskiego

Legenda:

- czerwona linia - zasięg chmury pyłu na wysokości 20 000 stóp (6096 m)

- zielona przerywana - zasięg chmury pyłu na wysokości 20 000 (6096 m) - 35 000 stóp (10668 m)

Jedna strefa pyłu wulkanicznego rozciągnęła się nad północno-zachodnią Polska, a druga zawisła nad Karpatami Zachodnimi - wyjaśniła Małgorzata Kierzkowska z Centralnego Biura Prognoz Lotniczych na Okęciu. Zastrzegła jednocześnie, że prognoza biura nie przekracza najbliższych 24 godzin.

W tej chwili mamy dość grubą i szeroką warstwę pyłu wulkanicznego, która się znajduje w północno-zachodniej części Polski; bardzo wolno przemieszcza się w kierunku południowo-wschodnim. Jest bardzo duża szansa, że w ciągu nocy praktycznie przykryje zachodnią Polskę i część centralnej Polski - powiedziała Kierzkowska.

Wyjaśniła, że jest to strefa pyłu, która pojawiła się w piątek rano, ale jest jeszcze kolejna - węższa, ale gęstsza od tej pierwszej.

W tej chwili jest na linii Suwałki - Białystok; przeszła już przez Warszawę, będzie dochodziła do Krakowa. Leży od dwóch godzin na Karpatach Zachodnich - zaznaczyła.

Dodała, że chmura nad Polską znajduje się na różnej wysokości i ma zróżnicowaną gęstość.

Londyński VAAC poinformował, że pył unosi się w powietrzu na wysokości 20-30 tys. stóp, czyli ok. 7-10 km. Są to pomiary londyńskiego centrum z godz. 9, które będą aktualizowane co sześć godzin.

VAAC podaje, że pył wydostaje się z wulkanu Eyjafjallajoekull pulsacyjnie; modele komputerowe pokazują, że przesuwa się on systematycznie nad północno-zachodnią Europą.

Po wybuchu islandzkiego wulkanu, do którego doszło w środę rano, w Europie północnej jest sparaliżowany ruch lotniczy. Unoszące się w atmosferze chmury pyłu wulkanicznego sprawiają, że nie ma widoczności, poza tym są groźne dla silników odrzutowych i powłok samolotów.