Napoje typu "light" zawierające słodziki powodują większe ryzyko zachorowań na cukrzycę, niż te, które zawierają cukier. Taki obraz wyłania się z badań opublikowanych przez naukowców z renomowanego francuskiego Państwowego Instytutu Zdrowia i Poszukiwań Medycznych.

Przez 14 lat specjaliści śledzili sposób odżywiania ponad 66 tysięcy Francuzek. Rezultaty badań opublikowane zostały w "American Journal of Clinical Nutrition". Według ich autorów, picie każdego tygodnia półtora litra napojów ze słodzikami, zwiększa nawet o 60 procent ryzyko zachorowania na cukrzyce typu 2. Zwiększa, dodajmy, w porównaniu z piciem napojów, które zawierają cukier.

Francuscy naukowcy podejrzewają, że słodziki oszukują mózg, który "rozkazuje" organizmowi wydzielanie coraz większych ilości insuliny. Jednocześnie jednak słodziki nie podwyższają zawartości cukru we krwi. Badacze podkreślają, że to tylko hipoteza, którą należy teraz szczegółowo zbadać i opisać ewentualne działanie takiego mechanizmu. Ich zdaniem jednak, wyniki badań - choć nie są do końca zrozumiałe - mogą wzbudzać niepokój.

UG