Rafał Herszkowicz, informatyk ze Zgierza odkrył planetę pozasłoneczną PH2 b. Polak dokonał tego biorąc udział w społecznościowym projekcie naukowym Planet Hunters.

Herszkowicz na co dzień pracuje jako informatyk w ośrodku pomocy społecznej. Astronomia to jego hobby, dlatego był zaskoczony, że został odkrywcą nowej planety. Na jednej ze stron internetowych przeczytałem artykuł o teleskopie Keplera i projekcie Planet Hunters, w ramach którego można pomóc w odkrywaniu planet. Miałem trochę wolnego czasu i to szczęście, że dostałem materiał z tranzytem tej planety i oznaczyłem go jako pierwszy - tłumaczył. Porównywał też swoje osiągnięcie do trafienia w totolotku. Pierwszą myślą było - to jakiś żart - przyznał.

PlanetHunters.org to społecznościowy projekt naukowy działający na platformie Zoouniverse.org. W jego ramach internauci mogą analizować wyniki obserwacji pracującego w kosmosie teleskopu Keplera. NASA udostępnia dane do przeglądania natychmiast po ich wstępnej obróbce, dzięki czemu każdy ma szansę zastać odkrywcą nowej planety.

(mn)