Ruszyła największa baza nagrań Wojciecha Kilara w sieci. W serwisie znajduje się ponad 130 utworów, od najbardziej znanych tematów muzycznych z Draculi Francisa Forda Coppoli i Portretu damy Jane Campion po mniej znane szerokiej publiczności wybitne utwory napisane dla estrady koncertowej i filharmonii, takie jak awangardowe Riff62 i Upstairs-Downstairs, czy czerpiące z folkloru Orawa, Krzesany i Kościelec 1909. Serwis jest bezpłatny.

Muzyczną kolekcję poświęconą twórczości Wojciecha Kilara udostępnił w sieci na portalu ninateka.pl Narodowy Instytut Audiowizualny. Kolekcja Wojciecha Kilara jest czymś więcej niż obszernym internetowym archiwum utworów kompozytora. Jego twórczość została na nowo zbadana i opracowana przez zespół muzykologów pod kierunkiem dr hab. Iwony Lindstedt.

Wykorzystano między innymi nowo odkryte materiały z archiwum prywatnego kompozytora. Kolekcja zawiera niepublikowane dotąd zdjęcia, szczegółowe omówienia utworów, wzbogacone o wypowiedzi samego twórcy, opinie krytyków i muzykologów, pochodzące najczęściej z okresu powstania dzieł.


Ważnym elementem kolekcji jest zakładka poświęcona kompozycjom napisanym na potrzeby kina. "Muzyka filmowa" to 50 fachowych tekstów poświęconych najważniejszym ścieżkom dźwiękowym napisanym przez Kilara do polskich i zagranicznych tytułów takich jak: Nikt nie woła Kazimierza Kutza, Lalka Wojciecha Jerzego Hasa, Struktura kryształu Krzysztofa Zanussiego, Ziemia obiecana, Pan Tadeusz Andrzeja Wajdy, Śmierć i dziewczyna, Dziewiąte wrota Romana Polańskiego oraz wspomniane filmy Coppoli i Campion. Tekstom towarzyszą nagrania i około 120 fragmentów filmów z najważniejszymi motywami muzycznymi autorstwa Kilara.

Kilar jak żaden inny kompozytor w XX wieku wpłynął na kształt i brzmienie polskich filmów. Jego marsze nadały im tempo i rytm, a następnie - w tan porwały walce, tanga, polonezy, salta i mazury. Nie sposób wyobrazić sobie dzieł Zanussiego, Kutza czy Wajdy bez motywów Kilara, z których wiele wiedzie przedłużony żywot poza ekranem. o weselach i studniówkach nie wspominając - podkreśla Jan Topolski, autor tekstów o muzyce filmowej Kilara. Tekstom towarzyszą nagrania oraz ok. 120 fragmentów filmów z motywami muzycznymi autorstwa Kilara. Podobnie jak wcześniejsze kolekcje muzyczne w NINATECE, kolekcja Wojciecha Kilara jest dostępna w polskiej i angielskiej wersji językowej.

(mn)