Według rosyjskich agencji, piloci Boeinga 737-500 uprzedzali przed lądowaniem o problemach technicznych. Należący do linii lotniczych Tatarstan samolot rozbił się podczas lądowania w Kazaniu. Zginęło 50 osób.

Samolot, lecący z Moskwy do stolicy Tatarstanu, miał trzy razy podchodzić do lądowania w Kazaniu. Według przedstawicieli władz lotnictwa cywilnego, samolot utracił wysokość i uderzył w płytę lotniska przy próbie odejścia na drugi krąg. Upadł między pasem startów i lądowań a drogą kołowania.

Po zderzeniu z ziemią nastąpiła eksplozja paliwa, maszyna stanęła w ogniu.

Na kilka sekund przed katastrofą piloci zgłosili, że nie mogą ustawić "konfiguracji lądowania" - tak zeznali kontrolerzy lotniska w Kazaniu. Twierdzą, że samolot tylko raz podchodził do lądowania. 

W Kazaniu wznowiono poszukiwania czarnych skrzynek samolotu.

W katastrofie zginęli wszyscy na pokładzie - 44 pasażerów i 6 członków załogi. Wśród ofiar jest 23-letni syn prezydenta Tatarstanu Rustama Minnichanowa, Irek. Śmierć poniósł też szef zarządu Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) w Tatarstanie generał Aleksandr Antonow.

Wśród ofiar - jak podaje dzisiaj AFP - jest obywatelka Wielkiej Brytanii, 53-letnia Donna Carolina Bull, oraz obywatel Ukrainy. Wcześniejsze doniesienia mówiły o tym, że na pokładzie maszyny nie było cudzoziemców.

Warunki pogodowe na lotnisku w Kazaniu w chwili katastrofy były trudne - padał deszcz ze śniegiem, wiał silny wiatr.

Pasażerowie, którzy rano przylecieli tą maszyną z Kazania do Moskwy, utrzymują, że już wtedy przy lądowaniu miała ona problemy techniczne. Pasażerowie byli wystraszeni silną wibracją przy lądowaniu. Samolotem rzucało - relacjonowała jedna z pasażerek.

Okazuje się, że ten samolot latał od 23 lat. Rok temu awaryjnie lądował w Kazaniu, a 12 lat temu w Brazylii miał poważna awarie, podczas lądowania złamał podwozie. 

Lotnisko w Kazaniu zostało zamknięte.

Rzecznik Komitetu Śledczego FR Władimir Markin poinformował, że śledczy rozważają różne wersji przyczyn katastrofy, jak błąd w pilotowaniu, usterka techniczna i niekorzystne warunki pogodowe.

Jednak śledztwo zostało wszczęte z punktu 3. artykułu 263. Kodeksu Karnego FR ("naruszenie przepisów bezpieczeństwa w ruchu i eksploatacji transportu powietrznego").