O przebaczeniu, wzajemnym zrozumieniu oraz pielęgnowaniu społecznej harmonii mówili przedstawiciele Episkopatu w homiliach z okazji świąt wielkanocnych. Nawiązywali też do zeszłorocznej katastrofy smoleńskiej i przyszłotygodniowej beatyfikacji Jana Pawła II.

Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, metropolita przemyski abp Józef Michalik wskazywał w homilii rezurekcyjnej, że dzisiaj odpowiedzialni za nasz naród nie potrafią przeprosić za błędy, nie potrafią uznać błędów, nie potrafią przeprosić za rany zadane, za przykrości sprawione, a druga strona nie umie przebaczyć, nie chce przebaczyć, nie chce wyciągnąć ręki.

Polska potrzebuje nie pogaństwa, nie "ząb za ząb", Polska potrzebuje wspaniałomyślnego przebaczenia i jedności. Jedności, bo w jedności siła, bo w jedności zbudujemy się - mówił abp Michalik.

Także metropolita gdański abp Sławoj Leszek Głódź mówił o powrocie do ładu serc, do przywrócenia należnej harmonii społecznej, do odpowiedzialności i miłości, do zasad, które nadają sens każdej służbie i pracy wszystkim obywatelom bez wyjątku. Smoleńska katastrofa uświadomiła wartość i cenę: miłości, pamięci, ojczyzny. Od tamtego miejsca, od mogił ofiar na cmentarzach ojczyzny, od wawelskiej krypty, w której złożono doczesne szczątki prezydenta Najjaśniejszej Rzeczypospolitej i jego małżonki, biegnie wezwanie adresowane szczególnie do tych, którzy angażują się w służbę wspólnocie, w stronę samorządów i instytucji państwa - mówił hierarcha.

Wzajemnego zrozumienia oraz przełamania murów nienawiści i wzajemnej nieufności życzył natomiast wszystkim Polakom prymas Polski, abp Józef Kowalczyk. Prośmy o dar męstwa Chrystusa zmartwychwstałego, abyśmy mogli zmierzyć się skutecznie w burzeniu murów nienawiści, podejrzliwości i wzajemnej nieufności - powiedział prymas w orędziu wyemitowanym w TVP.

Metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz wskazywał, że krzyż jest znakiem miłości, a nie zwycięstwa; znakiem zwycięstwa jest zmartwychwstanie Chrystusa. Dodał, że bez wiary w zmartwychwstanie trudno byłoby również przyjąć wielkie krzyże współczesności: trzęsienie ziemi w Japonii, wojny w krajach arabskich, prześladowania chrześcijan w różnych miejscach świata, a także krzyż ciągle żywej katastrofy smoleńskiej w Polsce.

Do tematyki katastrofy smoleńskiej nawiązywały także swoją symboliką niektóre z Grobów Pańskich przygotowanych w polskich kościołach. Przy Grobie Pańskim na Jasnej Górze znalazło się 96 krzyży i tyle samo świec symbolizujących każdą z ofiar ubiegłorocznej tragedii. W parafii p.w. Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych w Rumi w Pomorskiem Chrystus złożony był w tupolewie, a monstrancja umieszczona tuż za kabiną pilotów. Elementami Grobu Pańskiego w kościele Matki Boskiej Różańcowej i św. Stanisława Biskupa Męczennika w Łodzi były ogon samolotu z biało-czerwoną szachownicą, dłonie skierowane do nieba i brzózki.