29 czerwca rozpocznie się ogólnopolski strajk maszynistów Przewozów Regionalnych. Po północy tego dnia na tory nie wyjedzie ani jeden pociąg należący do spółki. Związkowcy domagają się przede wszystkim gwarancji zatrudnienia dla pracowników. Protest będzie trwał aż do odwołania.

Wszystkie związki zawodowe działające w spółce Przewozy Regionalne podjęły jednogłośną decyzję o rozpoczęcie bezterminowego strajku od godziny 0.01 29 czerwca. Od tego czasu żaden pociąg Przewozów Regionalnych nie wyruszy w trasę. A te pociągi, które będą w trasie dojadą do stacji macierzystych i tam maszyniści i pracownicy spółki - bo do strajku przystąpią wszyscy pracownicy spółki - podejmą strajk - powiedział przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek.

Dodał, że decyzja o strajku jest "aktem desperacji", bo wszelkie możliwe sposoby uniknięcia protestu i naprawy przewozów regionalnych w taki sposób, aby ta firma - w jego ocenie - mogła należycie funkcjonować nie zostały zrealizowane.

Strajk będzie prowadzony do skutku. Naszym żądaniem jest zawarcie paktu gwarancji pracowniczych dla pracowników spółki Przewozy Regionalne na okres 5 lat. Aby zawrzeć taki pakt koniecznym jest, aby firma miała stabilną sytuację finansową, a żeby osiągnąć stabilność zadziałać musi zarówno strona rządowa, jaki i marszałkowie - podkreślił Miętek.

Zaznaczył, że nie ma dobrego terminu na ogłoszenie strajku. Strajk będzie miał negatywne skutki, ale pozostawienie tej sytuacji takiej, jaka jest, doprowadzi do sytuacji, że ludzie nie będą mieli czym dojechać do pracy czy do szkoły, bo ta spółka straci płynność finansową i upadnie - skomentował.

Miętek zaznaczył, że można jeszcze zapobiec strajkowi, jeśli zostaną spełnione postulaty związkowców, czyli podpisany pakt gwarancji pracowniczych. Powiedział, że związkowcy występowali m.in. do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju i do premier o podjęcie działań związanych z naprawą systemu przewozów regionalnych. Niestety bez żadnego efektu. Sprawa pogorszyła się jeszcze po objęciu stanowiska ministra infrastruktury i rozwoju przez panią Marię Wasiak, która w ogóle nie reaguje na problemy związane z przewozami regionalnymi - podkreślił.

Pod koniec lutego 12 marszałków poparło plan naprawczy dla spółki Przewozy Regionalne. Plan restrukturyzacji zakłada, że skarb państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP), a Przewozy Regionalne (PR) wyemitują udziały, które obejmie ARP - gotówka wpłynęłaby do spółki. Agencja stałaby się większościowym udziałowcem PR, 600 mln zł przeznaczone zostałoby na oddłużenie spółki, a 150 mln na jej restrukturyzację, w tym modernizację taboru.

Spółka Przewozy Regionalne zanotowała w 2014 r. stratę w wysokości 5,46 mln zł, pierwotnie spółka planowała stratę za ubiegły rok w wysokości 28 mln zł. W tym roku spółka planuje zysk na poziomie 200 tys. zł.

(es)