Wakacje tuż-tuż i biura podróży, jak co roku, kuszą nas specjalnymi promocjami. Zanim jednak wpadniemy w zachwyt, radzimy z rozwagą i spokojem prześledzić katalog wycieczek, aby wspomnienia z urlopu nie przypominały koszmaru.

Za niska cena może być odzwierciedleniem standardu usług, które dostaniemy na miejscu – mówi Jacek Figna z Wielkopolskiej Izby Turystycznej. Trzeba też pamiętać, że często to co ważne napisane jest małym drukiem na dole strony - dodaje.

Trzeba też sprawdzić, czy cena wycieczki zawiera już wszystkie opłaty, np. opłatę lotniskową, transfery, ubezpieczenie – radzi Jacek Figna. A najlepiej korzystać ze sprawdzonych biur podroży, które mają rekomendację Izby Turystycznej.

Wszelkie informacje - czy biuro ma potrzebne zezwolenia i czy jest ubezpieczone – znajdziemy w Centralnym Rejestrze Biur Podróży na stronach internetowych Ministerstwa Gospodarki.

To oczywiście nie gwarantuje, że nie będziemy mieć kłopotów podczas wakacji, ale jeśli będą, to nie zostaniemy z bagażami na lotnisku. Ponadto łatwiej będzie domagać się odszkodowania.

Skargi na nierzetelne biura podróży można składać m.in. w odpowiednich wydziałach urzędów wojewódzkich (najczęściej jest to referat ds. turystyki). Adresatem wszelkich wniosków i zażaleń są także miejscowe oddziały Federacji Konsumentów i Polskiej Izby Turystycznej.

Niestety, dziesiątki polskich biur podroży nie są nigdzie zrzeszone i jeśli ich szefowie uznają naszą skargę za bezprzedmiotową, to sprawiedliwości możemy szukać jedynie na drodze sądowej.