​PKN Orlen jako pierwszy w Polsce publikuje raport roczny za 2020 r. poświęcony działalności sponsoringowej. Publikacja zawiera szeroki opis wspieranych projektów, ich efektów oraz wypracowanych dobrych praktyk, dotyczących współpracy ze sportowcami, instytucjami kultury i partnerami społecznymi.

Informując o raporcie z działalności sponsoringowej, PKN Orlen podkreślił, iż "jest największym mecenasem polskiego sportu i kultury". "PKN Orlen jako pierwszy w Polsce publikuje raport roczny za 2020 r. poświęcony działalności sponsoringowej" - oznajmił we wtorek płocki koncern.

Jak podkreślono w informacji, "pierwsza tego typu publikacja na rynku zawiera szeroki opis projektów wspieranych przez Orlen, efektów działalności sponsoringowej oraz wypracowanych przez lata dobrych praktyk w zakresie współpracy ze sportowcami, instytucjami kultury i partnerami społecznymi".

PKN Orlen zwrócił uwagę, że jest podmiotem najczęściej angażującym się w działalność sponsoringową, według 54 proc. ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez ARC Rynek i Opinie w grudniu 2020 r. Według spółki, to wzrost aż o 11 punktów proc. "Tym samym koncern wyprzedził pozostałe analizowane marki" - przekazano w komunikacie.

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podkreślił, że od trzech lat spółka ta oraz jej grupa kapitałowa budują koncern multienergetyczny, który będzie mógł skutecznie konkurować na międzynarodowych rynkach i wzmocni polską gospodarkę, a jednym z narzędzi, które aktywnie wspiera podejmowane tam działania biznesowe, jest właśnie sponsoring sportu i kultury.


"W ten sposób budujemy globalną rozpoznawalność marki Orlen, która jest obecna już w ponad 110 krajach na 6 kontynentach" - podkreślił Obajtek. Jak zaznaczył, w 2020 r. łączny ekwiwalent reklamowy, wynikający z naszej działalności sponsoringowej w obszarze sportu i kultury, wyniósł niemal 800 mln zł. "Raport, który przygotowaliśmy, jest potwierdzeniem, że istotnie przyczyniamy się do rozwoju polskiego sportu i kultury, łącząc jego wsparcie z celami biznesowymi spółki" - stwierdził prezes PKN Orlen.

Obajtek podkreślił, że publikacja powstała także po to, by pokazać bardzo szeroki zakres aktywności płockiego koncernu. "Jako lider chcemy wyznaczać kierunki, dzielić się doświadczeniami i wypracowanymi przez nas wysokimi standardami współpracy ze światem sportu i kultury" - oświadczył szef PKN Orlen.

Jak wskazał płocki koncern, jego "flagowym projektem" w zakresie sponsoringu sportu jest współpraca z zespołem Formuły 1 - Alfa Romeo Racing Orlen oraz wsparcie Roberta Kubicy. "zaangażowanie w tym obszarze koncern traktuje jako inwestycję, która nie tylko wzmacnia wizerunek, ale też wspiera biznes Grupy Orlen" - przekazano w informacji. Jak podano, "ekwiwalent reklamowy związany z obecnością marki Orlen w F1, obejmujący ponad 100 tys. publikacji, wyniósł w 2020 r. 433 mln zł".


PKN Orlen przypomniał, że obok Roberta Kubicy w barwach Orlen Teamu - jak ocenił - "najsłynniejszego polskiego zespołu motorsportowego", startują także m.in: Bartosz Zmarzlik, indywidualny mistrz świata na żużlu, Jakub Przygoński, występujący na Dakarze - najtrudniejszym rajdzie terenowym świata, Mikołaj Marczyk, wschodząca gwiazda rajdów samochodowych, najmłodszy w historii Rajdowy Mistrz Polski, czy ścigający się na co dzień w wodnej Formule 1 - Bartłomiej Marszałek.

Spółka wspomniała jednocześnie, że wspierani przez nią zawodnicy prezentują markę Orlen na torach Formuły 1, podczas cyklu European Le Mans Series, Rajdu Dakar czy żużlowych Grand Prix. "Prezentacja logotypu Orlen szerokiej publiczności przekłada się bezpośrednio na biznes, który obecnie koncern prowadzi na całym świecie" - podkreślono w komunikacie.

PKN Orlen zwrócił uwagę, że w 2020 r. zaangażował wspieranych przez siebie sportowców, w tym m.in. Roberta Kubicę i Bartłomieja Marszałka, w działania, które zastępowały często odwoływane z powodu pandemii zawody, a jedną z takich inicjatyw były np. obchody 100-lecia Cudu nad Wisłą. "Dzięki unikalnemu konceptowi oraz wieloetapowym działaniom w mediach i digital, projekt odnotował rekordowe zasięgi w historii działań sponsoringowych PKN Orlen" - podał płocki koncern.


W informacji zaznaczono, że "postawa PKN Orlen w trakcie pandemii ma bezpośredni wpływ na postrzeganie całego koncernu". "Badania przeprowadzone we wrześniu 2020 r. przez pracownię Wavemaker wskazały, że Orlen jest marką, która zdecydowanie najmocniej kojarzy się z zaangażowaniem w pomoc w walce z pandemią" - przekazał PKN Orlen. Przypomniał zarazem, że w styczniu tego roku Przegląd Sportowy nagrodził koncern tytułem Mecenasa Polskiego Sportu w Trudnych Czasach 2020.

PKN Orlen zapewnił, iż jest także aktywnym mecenasem instytucji kultury, wspierając m.in. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, którego główną misją jest ochrona twórczości i dziedzictwa najwybitniejszego polskiego kompozytora. Koncern stwierdził również, że jego zaangażowanie w projekty sponsoringowe ma jednocześnie wymiar społeczny. Jak przykład podał, iż w 2020 r. wsparł 70 instytucji, przedsięwzięć, klubów i stowarzyszeń sportowych, a z pomocy tej skorzystało ponad 320 tys. dzieci w całej Polsce.