Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył na Orange Polska kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł. Operator bez wymaganych zgód klientów wysyłał im marketingowe SMS-y. Wysłanych zostało łącznie ponad 3,8 mln wiadomości. Orange Polska może odwołać się od decyzji.

Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył na Orange Polska kary pieniężne w łącznej wysokości 9,1 mln zł. Operator bez wymaganych zgód klientów wysyłał im marketingowe SMS-y. Wysłanych zostało łącznie ponad 3,8 mln wiadomości. Orange Polska może odwołać się od decyzji.
Orange Polska bez zgody klientów wysyłało im SMS-y. Miliony kary /pexels.com /Internet

Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, postępowanie zostało zainicjowane skargą klienta, który otrzymał za pośrednictwem wiadomości SMS niezamówione informacje marketingowe.

Sieć wysyłała informacje m.in. o dostępnym pakiecie internetowym, do którego uruchomienia konieczne było przesłanie wiadomości o wskazanej treści.

Art. 172 ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego stanowi zabezpieczenie abonentów i użytkowników końcowych przed ingerencją w ich prywatność przez niezamówione komunikaty. Przepis ten zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę - czytamy w komunikacie Urzędu.

Wykazano, że Orange Polska nie posiadała zgód udzielonych przez abonentów na otrzymywanie SMS-ów o charakterze marketingowym, przy użyciu automatycznych systemów wywołujących.

Prezes UKE stwierdził, że konsekwencją naruszeń było obniżenie przewidzianego prawem stopnia ochrony prywatności i związanych z tym praw. Skala procederu była znaczna, gdyż objęła łącznie 3 820 185 numerów telefonów abonentów lub użytkowników końcowych ­- informuje UKE.

Jak dodano, spółka podjęła działania zmierzające do zadośćuczynienia klientom poprzez przyznanie im specjalnych bonusów, m.in. pakietów danych.

Decyzja UKE nie jest prawomocna. Orange Polska może się odwołać do sądu.

(ł)