Zaostrzać kary dla niedoświadczonych kierowców, czy nie? Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zapowiada nowe przepisy. Ci, którzy w ciągu dwóch lat trzy razy złamią przepisy, będą musieli ponownie zdać egzamin na prawo jazdy. Projekt MSW zakłada też identyczną karę za popełnienie jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, czyli prowadzenie pod wpływem alkoholu albo spowodowanie wypadku. Autorzy popołudniowych Faktów RMF FM zastanawiają się, na ile zmiany mogłyby zdyscyplinować najmniej doświadczonych kierowców. Agnieszka Friedrich ma nadzieję, że zaostrzenie kar mogłoby pozwolić na choć częściowe wyeliminowanie piratów drogowych. Zdaniem Tomasza Staniszewskiego wystarczy egzekwować, powtarzam EGZEKWOWAĆ już istniejące przepisy. Ilość pułapek zastawianych na kierowców jest wystarczająca.


AGNIESZKA:

To młodzi ludzie, czytaj - młodzi kierowcy - statystycznie powodują najwięcej wypadków śmiertelnych. Dostają prawo jazdy i hulaj dusza... Myślę, że tylko surowsze kary za wybryki na drogach mogą przemówić do rozsądku.

TOMASZ:

Wystarczy egzekwować już istniejące przepisy. Ilość pułapek zastawianych na kierowców jest wystarczająca. Nieodpowiedzialnych, którzy tak jak w Klamrach w 9 osób wejdą do pięcioosobowego auta, prowadzonego przez nastolatka po alkoholu. Nawet najsurowsze prawo ich nie powstrzyma, jeżeli oni sami nie zdadzą sobie sprawy, że wchodzą nie do auta a śmiertelnej pułapki.
AGNIESZKA:

Oczywiście, że świadomość tego, jak tragicznie może skończyć się lekkomyślność, brawura jest bardzo istotna. Zauważ jednak, że nastoletni kierowca, który spowodował wypadek w Klamrach w ogóle nie powinien prowadzić auta. To już inny problem. Surowsze kary dla "raczkujących" kierowców już na starcie mogłyby wyeliminować najbardziej lekkomyślnych.
TOMASZ:

Agnieszko, zgadzam się z jednym z naszych internautów - tak samo brawurowo jeżdżą i młodzi niedoświadczeni jak i starzy - doświadczeni, ale przeceniający swoje umiejętności i możliwości. I jedni i drudzy są niebezpieczni - dlaczego mamy ich rozdzielać kryterium długości posiadania prawa jazdy? Prawo jest prawem, przepisy dla wszystkich maja być równe.
AGNIESZKA:

Dlaczego kryterium długości posiadania prawa jazdy jest ważne? - chociażby ze względu na statystyki wypadków drogowych, o których już wspominałam. Ja zgodziłabym się natomiast z tymi, którzy uważają, że powinno się zmienić inne kryterium - wieku, w którym można starać się o prawo jazdy.
TOMASZ:

Kurs na prawo jazdy po 21 roku życia - proponuje jeden z naszych słuchaczy. Ja nie wiem, czy to ma znaczenie? Są bardzo młodzi ludzie, którzy próbują sił za kierownicą sportowych samochodów i wiedzą, że czym innym jest sport, a czym innym jazda po mieście. Być może jest coś w słowach słuchaczy, że zmienić trzeba coś w systemie szkolenia kierowców - jak i czego dokładnie uczy się przyszłych kierowców praktycznie? Teoria nie zawsze za kółkiem wystarczy, ale praktyczne rady odnoszące się do bardzo konkretnych sytuacji na drodze wystarczy trenować z kursantami, by wyrobić nawyk. On może komuś uratować życie. Kara - jak klaps, szybko chcemy o nim zapomnieć...,

A Wy co o tym sądzicie? Głosujcie w naszej sondzie i komentujcie. Najciekawsze opinie zacytujemy w popołudniowych Faktach RMF FM. Zapraszamy.