Bayern Monachium zarabia najwięcej spośród wszystkich europejskich klubów piłkarskich na udostępnieniu reklamodawcy miejsca na koszulkach. Firma T-Mobile płaci za to prawo 18 milionów euro rocznie - wynika z raportu włoskiej firmy konsultingowej Stage Up.

Co najmniej 10 milionów euro z tego tytułu trafia na konto jeszcze 8 innych zespołów. Oprócz Bayernu, w czołówce rankingu są: Manchester United (15,7 mln euro od AIG) oraz Real Madryt (15 mln od BWin).

W dziesiątce znalazły się po trzy kluby włoskiej Serie A, niemieckiej Bundesligi i angielskiej Premier League oraz jeden z ekstraklasy Hiszpanii.

Spośród najlepszych lig europejskich najwięcej na "koszulkowych" reklamach zarabiają kluby niemieckie - średnio 6,26 mln euro. Bundesliga w porównaniu z poprzednim sezonem zanotowała wzrost zysków o 4,9 proc. Drugie miejsce zajmuje ekstraklasa angielska, choć dochód jej klubów z tego tytułu spadł w ciągu roku o niemal 10 procent.

Z podziału na branże wynika, że najwięcej na reklamę na koszulkach piłkarskich wydają firmy bukmacherskie - 67,5 mln euro. Ich zaangażowanie w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosło o prawie 37 procent. Kolejne miejsca zajmują sektory: energetyczny oraz transportowy. Przedsiębiorstwa z branży finansowej - czwarte w zestawieniu - wydają na ten cel ponad 21 procent mniej niż przed rokiem.