​W trakcie prac budowanego "bajpasu kartuskiego" w gdańskiej dzielnicy Karczemki natrafiono na ruiny przyczółków przedwojennego wiaduktu sprzed 100 lat. O sprawie poinformowany został Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

W sąsiedztwie budowanego przez nas nowego wiaduktu drogowego WD 5, podczas prac ziemnych nasz wykonawca odsłonił ruiny przyczółków dawnego, przedwojennego wiaduktu, jaki istniał w tym miejscu 100 lat temu - powiedział rzecznik Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Tomasz Konopacki.

Dodał, że ruiny znajdują się kilkadziesiąt metrów od budowanego wiaduktu łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową na gdańskich Karczemkach.

Przedwojenny wiadukt został wysadzony w powietrze 1 września 1939 r. przez wycofujących się z Kokoszek polskich celników - podkreślił Konopacki. Wskazał, że dzięki temu działaniu zablokowana została możliwość wyjazdu ewentualnych niemieckich pociągów z Gdańska w kierunku ziem polskich. Działania polskich celników opisał m.in. Henryk Jursza w książce "Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby" wydanej w 2013 roku - przypomniał.

O znalezisku powiadomiony został Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków, którego przedstawiciel - jak powiedział Konopacki - był na miejscu i oglądał pozostałości przedwojennego wiaduktu. Obecnie czekamy na zalecenia PWKZ, co do dalszych losów tego historycznego znaleziska - podkreślił.

Pozostałości po starych przyczółkach nie kolidują z budową nowego wiaduktu. Znajdują się one kilkadziesiąt metrów dalej - zaznaczył Konopacki. W zależności od wydanej decyzji konserwatora, pozostałości po przyczółkach albo zasypiemy i ustawimy tablicę pamiątkową, bądź zabezpieczymy ją i będzie ona wystawała z nasypu kolejowego - tłumaczył.

Wszystkie historyczne wiadukty dawnej Kolei Kokoszkowskiej, które - za zgodą konserwatora zabytków - trzeba było wyburzyć w trakcie budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2013 r., zostały zeskanowane specjalistycznym skanerem 3D przez Wojewódzkie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych w Gdańsku.

Dokładna dokumentacja pozwoliła na stworzenie trójwymiarowych animacji każdego z historycznych już obiektów i przeniesienie ich do internetu - tłumaczył rzecznik PKM.

Tzw. "bajpas kartuski" to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz.

Prace przy "bajpasie kartuskim" składają się z dwóch części: modernizacji ok. 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki.

"Bajpas kartuski" ma być gotowy w połowie przyszłego roku.