10 413 - tyle autobusów powstało w słupskiej fabryce Scanii w jej niemal 30-letniej historii. Spółka poinformowała, że w grudniu 2023 roku w zakładzie został zmontowany ostatni taki pojazd. Fabryka ma zostać zamknięta w pierwszym kwartale 2024 roku.

Plany firmy Scania dotyczące zakończenia produkcji autobusów w zakładzie w Słupsku są znane oficjalnie od końca maja 2023 roku. Jak wtedy zapowiadano, zostanie on zamknięty w pierwszym kwartale 2024 roku.

Kilka dni temu spółka podała w mediach społecznościowych, że od niemal trzydziestu lat w fabryce powstało ponad 10 tys. autobusów.

"Nie da się pominąć historycznej zmiany"

We wpisie na Facebooku Scania Production Słupsk firma napisała, że "podsumowując ten miniony (rok - przyp. red.), nie da się pominąć historycznej zmiany w strategii koncernu i decyzji o zakończeniu produkcji autobusów".

"W grudniu został zmontowany ostatni autobus. W styczniu powinien gotowy wyjechać do klienta. Będzie to 10 413 autobus wyjeżdżający ze słupskiej fabryki" - napisano.

Komunikat firmy Scania

Spółka prowadzi działalność w dwóch lokalizacjach - w zakładzie produkcji nadwozi autobusów w Słupsku oraz zakładzie produkcji podwozi typu K w Kobylnicy.

Informacja o zamknięciu produkcji dotyczy wyłącznie zakładu nadwozi w Słupsku - podano ją oficjalnie 30 maja 2023 roku.

"Decyzja motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów. Przekłada się to na spadek liczb zamówień na nowe autobusy i powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu. Segment autobusów mocno odczuł negatywne skutki pandemii koronawirusa, i choć sytuacja na rynku stopniowo się unormowała, tempo odbudowy jest niewystarczające" - przekazała firma.

Jak dodano, "planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości".

"Jesteśmy przekonani, że biznes autobusowy pozostanie ważną częścią oferty Scania w przyszłości, potrzebujemy jednak nowej strategii, która pozwoli nam dotrzymać obietnicy złożonej klientom i zapewni dochodową działalność na całym świecie" - mówił w maju 2023 r. Stefano Fedel, dyrektor sprzedaży i marketingu w Scania, cytowany przez biuro prasowe firmy.

Jak wówczas dodał Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A., "to trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania".

Historia zakładu w Słupsku

Jak przypomina zakład firmy Scania w Słupsku, "w 1992 r. koncern poszukiwał partnera do montażu samochodów ciężarowych".

"W tym samym czasie słupski zakład Kapena, specjalizujący się w naprawach autobusów stanął przed dylematem znalezienia inwestora strategicznego. Pierwsze spotkanie w Słupsku otworzyło drogę do negocjacji. Dla Szwedów istotna była lokalizacja na północy kraju i bliskość portów bałtyckich. Liczyła się także wielkość zakładu i umiejętności załogi. Kapena miała już na polskim rynku ugruntowaną pozycję, a poza remontami autobusów zajmowała się także produkcją trolejbusów i małych autobusów montowanych na bazie samochodów dostawczych" - czytamy na stronie słupskiej fabryki.

W październiku 1992 r. podpisano umowę rozpoczęto przygotowania do zmiany profilu działania. Produkcja autobusów ruszyła w marcu 1994 roku.