Niemal 70 mln zł kosztować będą dwa nowe pociągi elektryczne "Impuls", które trafią na Pomorze. Samorząd województwa podpisał umowę na ich dostawę z opcją zakupu w przyszłości kolejnych składów.

Pierwszy z zamówionych składów będzie przeznaczony do obsługi ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi - dłuższy - ma wozić pasażerów na terenie trójmiejskiej aglomeracji.

Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Nowe pociągi będą klimatyzowane, a bezpieczeństwo w nich zapewni monitoring. Obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Umowę podpisano w miejscu symbolicznym, w 46-letnim pojeździe EN57, który cały czas wozi pasażerów.

To będzie zupełnie inna jakość, przeskok technologiczny. Wszystko co europejski pociąg powinien mieć, te pociągi mieć będą. Zaczynając od takich rzeczy jak przystosowanie dla osób niepełnosprawnych, klimatyzacja, ale też defibratory - mówi RMF FM Zbigniew Konieczek, prezes NEWAG SA.

Pierwszy pojazd trafi na pomorskie tory, jak zapewniał prezes NEWAG, pod koniec 2023 roku.

Marszałek Struk podkreślił, że nie tylko ten kontrakt, ale też działania Szybkiej Kolei Miejskiej zmierzają do tego, aby dokonać podobnych zakupów i w ciągu kilku lat całkowicie wymienić tabor, zwłaszcza elektrycznych zespołów trakcyjnych w ruchu aglomeracyjnym i w ruchu o znaczeniu regionalnym.

Zgodnie z umową nowych "Impulsów" może być więcej, bo zawarta umowa przewiduje tzw. prawo opcji. Możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu lub 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania - wyjaśniał Mieczysław Struk. Dodał, że władze samorządowe województwa liczyły na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, ale takiego wsparcia ze strony rządu nie uzyskały.

Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu "Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027" to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. 

Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim - mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

autor: Stanisław Pawłowski