Już w lipcu otwarta zostanie nowa atrakcja dla turystów - kolej gondolowa i wieża widokowa nad Jeziorem Solińskim. Zapierające dech w piersiach widoki będzie można podziwiać z wagoników poruszających się nad taflą wody.

To będzie coś spektakularnego. Na turystów czekają niezapomniane widoki. Poznamy Bieszczady z zupełnie nowej perspektywy - mówi Marta Grzywa z Polskich Kolei Linowych.

Nowa kolejka gondolowa będzie pokonywała trasę ok. 1,5 km ze stacji dolnej Plasza na koronie zapory do stacji górnej Jawor i do wieży widokowej. Wagoniki będą się poruszać z prędkością 6m/s, częściowo nad lustrem wody. Liny kolejki są rozpięte na pięciu podporach o różnych wysokościach. Trzecia z nich ma 75 metrów i jest to najwyższa podpora kolei linowej w Polsce. 

Dane techniczne kolejki to:

  • najwyższy punkt na trasie to 102 m
  • wsparta jest na 5 podporach, a najwyższa z nich (podpora nr 3) mierzy 75m i jest najwyższą podporą kolei w Polsce
  • długość trasy to 1580m
  • max. prędkość gondoli: do 21km/h
  • długość pętli liny to 3079,33 m
  • przepustowość kolejki to 17 600 osób dziennie
  • waga liny to 27 ton
  • średnica liny to 47mm 
  • minimalny czas jazdy pomiędzy stacjami to 5 minut i 11 sekund
  • wysokość n.p.m stacji Plaszy (dolnej) 456,60 m
  • wysokość n.p.m stacji Jawor (górna stacja) 561,80m
  • lina pomiędzy podporami została rozwieszona przez wyspecjalizowanego drona
  • maksymalna odległość pomiędzy podporami (2 i 3)  - 681,67 m
  • na szczyt wieży (taras widokowy na 10 piętrze) prowadzi 247 stopni
  • montaż kolei PKL Solina zajął 4 tygodnie - od 7.10.21 - 5.11.21

Budowa rozpoczęła się wiosną 2021 roku. Inwestycję zrealizowały Polskie Koleje Linowe (PKL), a jej koszt to ok. 110 mln zł.


Opracowanie: