​Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu ogłosiło przetarg na dostawę niskopodłogowych, przyjaznych środowisku autobusów miejskich o napędzie elektrycznym zasilanych wodorem. Firma chce kupić 22 takie pojazdy z opcją zakupu kolejnych trzech.

Chodzi o autobusy o długości 12 metrów. Poza nowoczesnym, zeroemisyjnym napędem, pojazdy będą niskopodłogowe, z rampą dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, monitoringiem i klimatyzacją.

Zakup autobusów z napędem wodorowym to ważny krok w stronę ekologicznego transportu publicznego - podkreśla prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

Pierwsze autobusy wodorowe mają dotrzeć do Poznania w trzecim kwartale 2023 roku.

Autobusy wodorowe to zupełnie nowy rodzaj taboru i całkowicie nowe doświadczenia. Zależy nam na tym, aby dobrze przygotować się do eksploatacji pojazdów wodorowych i zadbać o bezpieczeństwo pracowników i podróżnych. Dlatego wybrany w postępowaniu przetargowym wykonawca nie tylko dostarczy nam pojazdy, ale również przeszkoli pracowników w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi - mówi Krzysztof Dostatni, prezes zarządu MPK Poznań.

Pod koniec stycznia ogłoszony został przetarg na dostawę i dystrybucję paliwa wodorowego. Dostawy mają być realizowane albo na zewnętrzną stację tankowania paliwa wodorowego albo na stacji wybudowanej w zajezdni przy ul. Warszawskiej Czas tankowania jednego autobusu wraz z czynnościami dodatkowymi nie może być dłuższy niż 20 minut.

Zakup nowoczesnego taboru jest możliwy dzięki uzyskaniu przez MPK Poznań dofinansowania z programu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej "Zielony transport publiczny".

Obecnie spośród ponad 330 autobusów miejskich MPK Poznań, 58 pojazdów  to autobusy elektryczne.

Opracowanie: