​Tramwaje z Łodzi do Pabianic wrócą na swoje trasy 1 lipca. Połączenie tramwajowe na linii 41 było zawieszone od roku 2020, gdy rozpoczęto przebudowę torowiska łączącego miasta aglomeracji łódzkiej. Inwestycja kosztowała ponad 173 mln zł.

1 lipca tramwaj wróci na swoją trasę do Pabianic po jej modernizacji. Będzie wygodnie, szybko i komfortowo i co najważniejsze bez korków. Praktycznie cała trasa przebiega wydzielonym torowiskiem - poinformował Tomasz Andrzejewski z Zarządu Dróg i Transportu (ZDiT) w Łodzi.

Termin zakończenia inwestycji za ponad 173 mln zł był kilkukrotnie wydłużany. Początkowo kompleksowa przebudowana linii - od granicy z Łodzią przez gminę Ksawerów i miasto Pabianice - miała być gotowa we wrześniu 2021 roku. Najdłużej trwały roboty w centrum Pabianic, gdzie obecnie trwają procedury odbiorowe.

Inwestycja obejmowała wymianę całej infrastruktury tramwajowej - torowiska, sieci trakcyjnej i przystanków - między łódzką pętlą Chocianowice i Pabianicami. Powstały m.in. nowe wyniesione przystanki, które ułatwią wsiadanie, a na trasie pojawią się również niskopodłogowe tramwaje.

Przebudowa linii przyniosła również szereg innych zmian dla mieszkańców Pabianic. To nowe drogi, chodniki, miejsca parkingowe i drogi dla rowerów, które powstały wzdłuż głównej arterii. Tramwaj znów zagości w centrum Pabianic i przejedzie obok Trzech Koron i zamku - dodał Andrzejewski.

Trasę Łódź - Pabianice obsługiwać będzie tramwajowa linia 41, która od 1901 r. łączy stolicę aglomeracji z Pabianicami. Trasa jak wcześniej przebiegać będzie z łódzkiego placu Niepodległości, a dalej Pabianicką i przez Ksawerów dotrze do krańcówki przy ul. Wiejskiej w Pabianicach.

W momencie uruchomienia linii tramwajowej przestanie kursować autobus zastępczy Z41 i linia Z17.

Inwestycję zrealizowano w ramach I etapu Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego. Wartość projektu to ponad 173 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniosło prawie 88 mln zł.