Odnowione elewacje i zmodernizowane przestrzenie Białej Fabryki. Nowoczesna infrastruktura oraz przystosowane do celów wystawienniczych wnętrza mieszczące dwie nowe wystawy stałe, które w sposób przekrojowy przedstawiają bogatą historię Łodzi. W Centralnym Muzeum Włókiennictwa dobiegła końca inwestycyja warta 15 milionów złotych.

Biała Fabryka, zbudowana w latach 30. XIX w. przez znanego fabrykanta Ludwika Geyera, będąca siedzibą Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, jest jednym z najpiękniejszych w Polsce zabytków architektury przemysłowej. Reprezentuje styl neoklasycystyczny i stanowi symbol włókienniczej historii miasta.

W ramach wieloetapowej inwestycji przeprowadzone zostały m.in. prace na zachodniej, południowej i północnej elewacji budynku. Łącznie zmodernizowano ponad 2,2 tys. metrów kwadratowych elewacji, przy zachowaniu historycznej struktury fasady zabytku.

Elewację pomalowano farbą krzemieniową w kolorze starej bieli o nazwie White House. Teraz fabryka wygląda tak, jak blisko 200 lat temu. Udało się również zachować pierwotny, historyczny wygląd wnętrz odtworzony na podstawie zdjęć z 1938 roku.

Odnowione zostały wnętrza najstarszej części dawnej fabryki Ludwika Geyera widocznej od ulicy Piotrkowskiej. Renowacji poddano belki, stropy i przełożono ponad 100 tys. drewnianych klepek parkietu.

Obecnie na trzech poziomach skrzydła A rozciąga się nowa wystawa stała MIASTO-MODA-MASZYNA, która jest opowieścią o Łodzi ukształtowanej przez przemysł włókienniczy, o jej energii, dynamice, wzlotach i upadkach oraz życiu codziennym mieszkańców. Na przestrzeni ponad 2,5 metrów kwadratowych prezentowanych jest niemal 400 obiektów z kolekcji muzeum. Ostatnie, czwarte piętro to przestrzeń przeznaczona na wystawy czasowe.

W ramach inwestycji przeprowadzono także gruntowną renowację zabytkowych domów znajdujących się na terenie Łódzkiego Parku Kultury Miejskiej. Prace modernizacyjne trwały ponad dwa lata i objęły pełne docieplenie ścian zewnętrznych budynków oraz podłączenie do centralnego ogrzewania.

Elewacje domów zostały oczyszczone oraz pomalowane, a wnętrza odświeżone. Dzięki inwestycji muzeum zyskało obszerne przestrzenie ekspozycyjne, które pozwoliły przygotować nową ofertę wystawienniczą i edukacyjną. Za sprawą termomodernizacji obiekty są dostępne dla zwiedzających przez cały rok.

Obecnie w pięciu drewnianych domach znajduje się wystawa stała "Łódzkie mikrohistorie. Ludzkie mikrohistorie" opowiadająca historię wielokulturowej, włókienniczej Łodzi z perspektywy codziennego życia jej mieszkańców. W zabytkowych budynkach znalazły się rekonstrukcje wnętrz mieszkalnych, zakładów rzemieślniczych oraz pokoje kontekstu ukazujące tło historyczne, społeczne i kulturowe.

Dzięki tak kompleksowej inwestycji możemy teraz w pełni wykorzystywać możliwości naszych muzealnych przestrzeni. Zmodernizowane wnętrza spełniają obecnie najnowocześniejsze standardy ekspozycyjne, zapewniając naszym gościom komfort zwiedzania - mówi dyrektorka CMWŁ Aneta Dalbiak.

Perełką wśród odrestaurowanych obiektów jest zabytkowa willa letniskowa z ulicy Scaleniowej w Rudzie Pabianickiej. Budynek w latach 30. XX wieku należał do fabrykanta Szai Światłowskiego. Do muzeum trafił w 2008 roku w opłakanym stanie. Ze względu na zagrożenie konstrukcyjne, brak kanalizacji i ogrzewania obiekt przez lata był wyłączony z funkcji wystawienniczych i zamknięty dla zwiedzających.

Podczas gruntownej modernizacji udało się zachować około 70 proc. oryginalnej struktury z sosnowego drewna, oczyszczona została elewacja, stolarka okienna i drzwiowa, naprawiono okiennice i okucia. Odnowione zostały zabytkowe okna, werandy i tarasy okalające bryłę obiektu. Zamontowano też instalację centralnego ogrzewania, klimatyzację oraz windę dla osób z niepełnosprawnościami.

Już we wrześniu 2022, za sprawą nowej wystawy "W kratkę", stanie się miejscem przeznaczonym do rodzinnego wypoczynku oraz interaktywną przestrzenią działań warsztatowo-edukacyjnych, której odbiorcami będą dzieci i młodzież.

Trzon ekspozycji zostanie oparty o dzieła współczesnych artystów wizualnych działających w różnych obszarach sztuki: od ilustracji, przez witraż, film animowany po instalacje. Inspiracją dla tworzonych specjalnie na potrzeby projektu obiektów będą wybrane prace z kolekcji tkaniny przemysłowej muzeum - chusty robotnicze i tkaniny w kratkę.