Naukowcy z Salk Institute for Biological Studies w San Diego jako pierwsi na świecie wyhodowali trójwymiarową nerkę z komórek macierzystych. Według nich, odkrycie jest ważnym krokiem ku regeneracji chorych narządów, poprawie skuteczności leczenia uzależnionych od dializy i cierpiących na nowotwory nerek.

To wyjątkowe odkrycie. Wcześniej co prawda wielokrotnie udawało się wyhodować pojedyncze komórki, ale nie całą nerkę.

Trójwymiarowy narząd wyhodował zespół kierowany przez prof. Juana Carlosa Izpisuę Belmonte. Naukowcy wykorzystali zarówno komórki macierzyste pobrane z krwi pępowinowej, jak i indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste (iPS) uzyskane ze skóry osoby chorej na wielotorbielowatość nerek. Uzyskany przez nich organ, mimo że ma jedynie 2 cm średnicy, posiada wszystkie 26 typów komórek obecnych w nerce dorosłego człowieka" - pisze "Medexpress".

Opracowaliśmy prostą, efektywną metodę różnicowania ludzkich komórek macierzystych w dobrze zorganizowane trójwymiarowe struktury, które mogą rozwinąć się w układ zbiorczy - tłumaczy prof. Belmonte.

Medexpress