Pojawiły się doniesienia, że grupy kanadyjskich i amerykańskich naukowców zdołały rozszyfrować kod genetyczny dwóch odmian wirusa wywołującego SARS. Nadzieje związane z tym odkryciem są duże.

Zrozumienie sposobu w jaki wirus atakuje komórki, poznanie jego odmian może bardzo przyspieszyć pracę nad znalezieniem lekarstwa i szczepionki przeciwko SARS.

Kanadyjczycy opublikowali mapę genetyczną wirusa pobranego w Toronto od pacjenta chorego na SARS. Amerykanie zbadali odmianę zidentyfikowaną jako przyczyna choroby przez Holendrów.

Obie prace pojawiły się w prestiżowym czasopiśmie „Science” w rekordowo krótkim czasie. Redakcja postanowiła skrócić procedurę recenzowania prac ze względu na to jak istotne jest ich znaczenie dla zdrowia publicznego. Oba wyniki są do siebie bardzo zbliżone.

Potwierdzają, że przyczyną choroby są nowe odmiany koronawirusów. Udało się jednak znaleźć istotne różnice genomu. Można liczyć teraz, że na ich podstawie uda się ustalić, które z genów mają kluczowe znaczenie dla zdolności wirusa do atakowania komórek i szybkiego powielania się. Może to być kluczem do poznania słabych punktów wirusa i w konsekwencji opanowania epidemii.

W Chinach, gdzie do tej pory zmarło 170 osób, a ponad 3600 zachorowało, wbrew wieloletniej tradycji większość spędziła Święto Pracy w domu. Władze zaleciły obywatelom, by nigdzie nie wyjeżdżali, aby można było zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się choroby.

Foto Archiwum RMF