Tegoroczny "Czarny piątek" (Black Friday) w USA był rekordowy pod względem zakupów przez internet. Pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia uznawany jest za początek sezonu zakupów przed świętami Bożego Narodzenia. By zdobyć klientów, w tym dniu sieci handlowe wprowadzają największe promocje.

Tegoroczny "Czarny piątek" (Black Friday) w USA był rekordowy pod względem zakupów przez internet. Pierwszy piątek po Dniu Dziękczynienia uznawany jest za początek sezonu zakupów przed świętami Bożego Narodzenia. By zdobyć klientów, w tym dniu sieci handlowe wprowadzają największe promocje.
Black Friday /FILIP SINGER /PAP/EPA

W tym roku tłumy w sklepach były nieco mniejsze niż zazwyczaj - ocenia agencja EFE. Jednak już w czwartek padł z okazji "Czarnego piątku" rekord sprzedaży przez internet; wydano ponad 1,7 mld dolarów, czyli o 25 proc. więcej niż w ubiegłym roku - wynika z danych zbieranych w czasie rzeczywistym przez Adobe Digital Index. Duży wzrost wykazały jak dotąd zwłaszcza transakcje przez telefony komórkowe; stanowiły one 22 proc. wszystkich zakupów, a w 2014 roku - 14 proc.

Tradycyjnie w Stanach Zjednoczonych czwartkowy Dzień Dziękczynienia spędza się w rodzinie, a w piątki wyrusza się na poszukiwanie okazji w sklepach. Widać jednak, że zwyczaj ten od kilku lat się zmienia - pisze EFE. Jeszcze przed południem w czwartek Amerykanie wydali ok. 500 mln dolarów - o 100 mln więcej niż o tej samej godzinie rok wcześniej.

Najpopularniejszymi produktami były tradycyjnie urządzenia elektroniczne i zabawki, kupowane z myślą o nadchodzących świętach Bożego Narodzenia.

Choć nie ma jeszcze oficjalnych danych, ośrodek badań rynku Forrester szacował, że w sumie w tym roku Amerykanie wydadzą z okazji "Czarnego piątku" ok. 95,5 mld dolarów - o 11 proc. więcej niż w zeszłym roku.

(abs)