Wyjazdy turystyczne do Niemiec zyskują na popularności wśród Polaków, podczas gdy maleje liczba wizyt związanych z odwiedzinami rodziny i znajomych - wynika z najnowszego badania CBOS. Zmieniają się także źródła wiedzy o naszych zachodnich sąsiadach.
- Coraz więcej Polaków wyjeżdża do Niemiec w celach turystycznych, a rzadziej odwiedza tam rodzinę i znajomych - wynika z badania CBOS.
- Głównym źródłem wiedzy o Niemczech dla Polaków stał się internet, wyprzedzając w ten sposób telewizję i prasę.
- Po raz pierwszy połowa ankietowanych zadeklarowała, że była w Niemczech po 1989 roku.
- Więcej informacji z Polski i ze świata znajdziesz na stronie głównej RMF24.pl.
Według badania CBOS, przeprowadzonego w dniach 2-13 października, Polacy najczęściej czerpią wiedzę o Niemczech i Niemcach z internetu - wskazało tak 59 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazły się programy telewizyjne (57 proc.), a następnie rozmowy z rodziną (27 proc.) i znajomymi (25 proc.).
Własne pobyty w Niemczech jako źródło informacji wskazało 19 proc. badanych, gazety i czasopisma - 18 proc., a audycje radiowe - 16 proc. Bezpośrednie kontakty z Niemcami wymieniło 13 proc. respondentów.
CBOS podkreśla, że w porównaniu z 2016 rokiem znacząco wzrosła rola internetu (o 16 punktów procentowych), natomiast spadło znaczenie prasy (o 13 punktów proc.) i telewizji (o 11 punktów proc.) jako źródeł wiedzy o Niemczech.
Badanie wykazało, że 50 proc. ankietowanych odwiedziło Niemcy po 1989 roku. To wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim pomiarem. Po raz pierwszy odsetek osób, które były w Niemczech po 1989 roku, zrównał się z odsetkiem tych, którzy nie mieli takiej okazji.
Wśród osób, które wyjeżdżały do Niemiec po 1989 roku, 13 proc. zrobiło to przed 2003 rokiem, czyli przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. W latach 2004-2010 do Niemiec wyjechało 12 proc. respondentów. Największe nasilenie wizyt odnotowano w okolicach 2020 roku - ponad połowa respondentów (51 proc.) jako datę ostatniego pobytu wskazała ten rok lub lata późniejsze.
Najczęstszym powodem ostatniej wizyty w Niemczech był wyjazd turystyczny - wskazało go 37 proc. badanych, co oznacza wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu z 2016 rokiem. Na drugim miejscu znalazły się odwiedziny rodziny lub znajomych (22 proc., spadek o 10 punktów proc.), a na trzecim - wyjazdy zarobkowe (18 proc., wzrost o 2 punkty proc.).
Wyjazdy służbowe stanowiły 9 proc. wskazań, a inne powody, takie jak zakupy, edukacja czy udział w wydarzeniach sportowych lub kulturalnych, wymieniano rzadziej (poniżej 5 proc.).
CBOS zwraca uwagę, że przed akcesją Polski do UE najczęstszą kategorią wyjazdów do Niemiec były wyjazdy zarobkowe. Po 2004 roku na znaczeniu zyskały wyjazdy turystyczne oraz wizyty u rodziny i znajomych, co wiąże się ze wzrostem ogólnej liczby wizyt i większym zróżnicowaniem celów podróży.
Częściej niż przeciętnie do Niemiec wyjeżdżają mężczyźni (58 proc.), osoby w wieku 25-34 lat (60 proc.) oraz mieszkańcy największych miast (63 proc.).


