Dwa tysiące robotników będzie na stałe pracować przy budowie nowego, podziemnego dworca Łódź Fabryczna. W sumie w ciągu 3 lat przez plac budowy przewinie się aż 30 tysięcy pracowników. Prace rozpoczęły się od przygotowania tzw. komory startowej, czyli wielkiej dziury w ziemi.

To jest podziemna część konstrukcji dworca - tłumaczy dyrektor budowy Marcin Zaręba. Komora będzie tak duża jak dworzec, czyli to będzie 400 metrów długości i 100 metrów szerokości. Potem będziemy tworzyć konstrukcję żelbetową tego wykopu. To są ściany szczelinowe i stropy - tłumaczy.

Gdy powstaną fundamenty pod budynek dworca, będzie można przystąpić do budowy części naziemnej. Potem zacznie się kopanie metodą odkrywkową przejścia do drugiej komory, z której będzie montowana tarcza i ona wykona tunel w kierunku dworca Łódź Widzew - wyjaśnia z kolei zastępca dyrektora projektu Marek Faber. Tarcza będzie miała średnicę zewnętrzną 11,30 metra. Maszyna będzie dziennie drążyła od 10 do 15 metrów bieżących tunelu - zaznacza.

Teren, na którym powstanie dworzec Łódź Fabryczna został co prawda zbadany pod względem geologicznym, niewykluczone jednak, że pojawią się problemy z wodami gruntowymi. Budowlańcy twierdzą, że są na to przygotowani. Jesteśmy tu po to, żeby rozwiązywać problemy techniczne - przekonuje zastępca kierownika projektu Roberto Schiaffini. Moja firma pracuje w Warszawie przy budowie metra - to też jest trudny projekt. Jesteśmy tutaj, żeby poradzić sobie ze wszystkim trudnościami, na jakie się natkniemy - zapewnia.

Gdy budowa ruszy już pełną parą, z jej terenu będzie codziennie znikać około tysiąca ton ziemi. Wywóz urobku z placu budowy będzie największą operacją logistyczną, jaką do tej pory przeprowadzono w mieście. Ciężarówki, z których każda będzie mogła zabrać kilkanaście ton ziemi, będą jeździły co 3-4 minuty w godzinach od 6 do 22.

Nowy dworzec ma być ukończony w 2015 roku. Multimodalny węzeł komunikacyjny (czyli obsługa pociągów, tramwajów, autobusów dalekobieżnych i miejskich) to pierwsza w Polsce inwestycja na tak ogromną skalę. Na inwestycję składają się następujące prace:

- budowa podziemnej stacji Łódź Fabryczna: cztery perony wyspowe, osiem torów na poziomie -16,5 m,

- budowa konstrukcji nowego dworca Łódź Fabryczna,

- budowa dwunawowego tunelu - w kierunku stacji Łódź Widzew - o długości ok. 1600 m z linią czterotorową dla pociągów dalekobieżnych, regionalnych, aglomeracyjnych, a w przyszłości kolei dużych prędkości,

- budowa nowego przystanku osobowego Łódź Niciarniana wraz z budową bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z ulicą Niciarnianą,

- przebudowa torów na stacji Łódź Widzew wraz z budową trzech peronów wyspowych oraz podziemnego przejścia dla pasażerów,

W ramach projektu zostanie również wybudowany system parkingów dla samochodów ("Parkuj i Jedź") oraz dla rowerów. Wstępny koszt projektu szacowany jest na około 2 miliardy 300 milionów złotych.