Kamery nagrają omijanie szlabanów i wjazd na tory mimo włączonej sygnalizacji świetlnej. Do końca przyszłego roku zostaną zamontowane na pięciu pierwszych przyjazdach.

Inspekcja Transportu Drogowego do końca 2022 roku chce zamontować kamery na 5 pierwszych przejazdach kolejowych. Systemy Red Light sprawdzą, czy kierowcy stosują się do sygnalizacji świetlnej. Urządzenia będą nagrywać kierowców, którzy omijają szlabany i wjeżdżają na tory, mimo włączonej sygnalizacji świetlnej.

W tej chwili ITD ma na wyposażeniu fotoradary, urządzania odcinkowego pomiaru prędkości oraz kamery rejestrujące wjazd na czerwonym świetle na skrzyżowanie. Teraz dojdą do tego kamery na przejazdach kolejowych.

W styczniu ma być wybrana firma, która będzie miała 44 tygodnie na montaż urządzeń: nie tylko kamer ale systemu wirtualnych linii detekcji.

Gdy pojazd przekroczy taką linie przy włączonej sygnalizacji albo przy opuszczonych rogatkach, zostanie nagrany. To będzie zapis wideo.

Urządzenia będą montowane na przejazdach, gdzie jest tylko sygnalizacja świetlna lub automatyczny system półrogatek.

Na razie wskazano 5 lokalizacji:

  • Warszawa (województwo mazowieckie) - ul. Cyrulików/Okuniewska w Rembertowie, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B,
  • Wrocław (województwo dolnośląskie) - ul. Szczecińska, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B,
  • Makowiska (województwo kujawsko-pomorskie) - droga wojewódzka nr 397 (Otorowo-Makowiska), przejazd kolejowo-drogowy kategorii C,
  • Parkowo (województwo wielkopolskie) - droga powiatowa Jaracz-Józefinowo, przejazd kolejowo-drogowy kategorii C,
  • Radomsko (województwo łódzkie) - ul. Piłsudskiego, przejazd kolejowo-drogowy kategorii B.

Montaż systemów Red Light na newralgicznych przejazdach kolejowo-drogowych ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i zmianę zachowania kierujących. Wciąż bowiem wielu z nich wjeżdża wprost pod rozpędzone pojazdy szynowe, nie zachowuje ostrożności, ignoruje sygnalizację świetlną, objeżdża opuszczone zapory czy wjeżdża na przejazdy mimo braku możliwości kontynuowania jazdy.

Z danych PKP PLK S.A. wynika, że w tym roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 159 wypadków i kolizji. Zginęło 25 osób, a 12 kolejnych odniosło poważne obrażenia.