Kierowcy mogą już korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przeprawa połączyła Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego. Jako pierwsze przejechały nią m.in. zabytkowe pojazdy. Z powodu otwarcia tunelu wprowadzono zakaz wjazdu ciężarówek do śródmieścia.

Kierowcy mogą już korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przeprawa połączyła Trasę Słowackiego z Trasą Sucharskiego. Jako pierwsze przejechały nią m.in. zabytkowe pojazdy. Z powodu otwarcia tunelu wprowadzono zakaz wjazdu ciężarówek do śródmieścia.
Pierwsze samochody przejeżdżają tunelem pod Martwą Wisłą w Gdańsku /Adam Warżawa /PAP

Na podwodną przeprawę składają się dwie nitki tunelu. Każda ma po dwa pasy ruchu.

To pierwszy tego typu obiekt w kraju i jedna z największych inwestycji na Pomorzu w ostatnich latach. Tunel ma długość 1,4 km.

Ruch w tunelu będzie nadzorowany za pomocą 120 kamer przez całą dobę. Dopuszczalna prędkość to 70 km/h. Może być okresowo ograniczana np. z powodu dużego natężenia ruchu czy zatoru przy wyjeździe.

Z powodu otwarcia tunelu w centrum Gdańska ograniczony został ruch ciężarówek powyżej 24 ton. Zakazy stanęły na odcinkach al. Armii Krajowej, ul. Kartuskiej, Świętokrzyskiej, Podwala Przedmiejskiego, ul. Elbląskiej, Jana z Kolna i na Drodze Zielonej.

Z tunelu mogą korzystać tylko pojazdy - piesi i rowerzyści mają zakaz wejścia. Dla rowerzystów przygotowano specjalną linię autobusową 258. Autobusy tej linii kursować będą między węzłami Ku Ujściu a Marynarki Polskiej wahadłowo co około 30 minut (w godz. 6 - 19).

Koszt budowy tunelu wraz z pobliskim rondem to 885 mln zł brutto. W 85 proc. inwestycja jest dofinansowana z funduszy UE.

(mpw)