PKP Intercity zainwestuje w rozbudowę zaplecza technicznego na stacji Poznań Główny – poinformowała spółka. Prace modernizacyjne obejmą obszar około 1,2 ha.

Jak poinformowano w przesłanym w czwartek komunikacie, przebudowa bocznicy kolejowej PKP Intercity Poznań Główny przy ulicy Kolejowej ma wpłynąć na zwiększenie standardu utrzymania taboru.

W efekcie rozbudowy i modernizacji zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, a poprawie ulegnie gospodarka wodna w obiekcie. Wszystkie te czynniki pozytywnie wpłyną na standard podróży dla pasażerów jeżdżących z i do Poznania. Dzięki wykonanym pracom bocznica będzie dostosowana do obsługi już posiadanych przez spółkę pojazdów, jak i nowoczesnego taboru, który PKP Intercity planuje zakupić w przyszłości - podano.

W komunikacie podkreślono także, że zaprojektowane obiekty będą spełniać warunki ochrony środowiska przed zanieczyszczeniem w zakresie powietrza atmosferycznego, a także gruntu i wód gruntowych. Dodatkowo zaplecze techniczne będzie przystosowane do pracy 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu przez cały rok.

Członek zarządu PKP Intercity Krzysztof Świerczek zaznaczył, że nie da się przeprowadzać wielomiliardowych inwestycji w tabor bez unowocześniania zapleczy technicznych. Ich rozwój ma znaczący wpływ na kształt siatki połączeń PKP Intercity, jak i na oferowanie coraz wyższego standardu podróżowania dla milionów Polaków. Jest to bardzo ważny element podnoszenia naszej jakości - wskazał Świerczek, cytowany w komunikacie.

Za zaprojektowanie inwestycji odpowiedzialna będzie firma Multiconsult Polska, z którą PKP Intercity podpisało umowę wartą blisko 2,2 mln zł brutto.

Prezes Multiconsult Polska Jarosław Wielopolski cytowany w komunikacie podkreślił, że zadaniem firmy jest nie tylko wykonanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla tej inwestycji - projektu budowlanego i wykonawczego, pozyskanie stosownych zgód i pozwoleń, ale także wsparcie inwestora w trakcie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych oraz sprawowanie nadzoru autorskiego w czasie ich realizacji.

Dodał, że na opracowanie dokumentacji firma ma 12 miesięcy. Zaznaczył jednak, że "doświadczony zespół projektowy jest już gotowy, by przystąpić do pracy".

Spółka PKP Intercity poinformowała, że na terenie poznańskiej bocznicy kolejowej będą stacjonowały składy wagonowe, elektryczne zespoły trakcyjne, jak i lokomotywy elektryczne oraz spalinowe. Dzięki przeprowadzonym pracom możliwe staną się w Poznaniu także naprawy okresowe poziomu pierwszego (P1) oraz drugiego (P2).

Inwestycja - jak wskazano - została podzielona na dwa etapy, w ramach których prace zaczną się od wykonania projektu budowlanego wraz z pozyskaniem wszelkich decyzji i zgód administracyjnych, a skończą na wykonaniu robót budowlanych oraz pozyskaniu prawomocnej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Przedsięwzięcie zostanie przeprowadzone w ramach największego programu inwestycyjnego w historii spółki.

PKP Intercity poinformowało, że "w celu zapewnienia wysokiego standardu obsługi nowoczesnego taboru, do 2030 roku spółka zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne".

Unowocześnienie infrastruktury technicznej ma przynieść standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy.

W 2030 r. PKP Intercity ma dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.