Prawdopodobnie jesienią kierowcy przejadą tunelem pod górą Luboń Mały na zakopiance w Małopolsce. Ale i ten termin wciąż nie jest pewny. Prace są zaawansowane w 90 proc.

Zakończenie robót przesuwano już kilka razy, a ten odcinek trasy Kraków-Zakopane miał być otwarty już w ubiegłym roku.

Wykonawca ma podpisany przez nas aneks na zakończenie robót budowlanych do końca czerwca tego roku, przy czym nie wiemy, jaka będzie pogoda w czerwcu. Mogą się też pojawić dodatkowe roszczenia wykonawcy, cześć prac jest prowadzona na zewnątrz tunelu, które zależą od pogody, więc być może nie jest to ostateczny termin. Natomiast prace w tej chwili są zaawansowane w 85-90 proc., trwa już malowanie prawego tunelu - mówił reporterowi RMF FM Tomasz Pałasiński, dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA.

Myślę, że w wakacje będą trwały testy wszystkich instalacji bezpieczeństwa, elektrycznych, alarmowych, automatycznych i odbiory ze strony straży pożarnej, tak żebyśmy we wrześniu wystąpili o pozwolenie na użytkowanie - dodał dyrektor Pałasiński.

Według GDDKiA jesienią tego roku, jeszcze przed zimą, tunel powinien być przejezdny.

Tunel miał być gotowy w grudniu ub.r., wykonawca - Astaldi - opóźnienia tłumaczyła pandemią i niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi. Firma przeszła zmiany - jej właścicielem stał się włoski koncern Webuild.

Jak mówił dyrektor Pałasiński, Astaldi poprosiła GDDKiA o bezpośrednie płatności podwykonawcom i to zostało zrobione. W tej chwili wszystkie problemy techniczne są opanowane, trwają prace wykończeniowe. W najbliższych tygodniach zaczną się roboty bitumiczne na dojazdach do tunelu - dodał.  

Drążony w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym tunel ma mieć nieco ponad 2 km długości. Do jego przebicia wykonawca stosował metodę tzw. kontrolowanej deformacji. Cały urobek skalny z tunelu był sukcesywnie wywożony na składowisko zlokalizowane przy portalu północnym i rozkruszany. Następnie powstały żwir służył do m.in. wykonywania podbudowy dróg.

Prace, które rozpoczęto 6 marca 2017 r. miał być pierwotnie ukończone w 2021 r., potem termin wyznaczono na luty 2022 roku. Pod koniec kwietnia bukmacherzy z STS przewidywali, że najbardziej optymistyczną i możliwą opcją, jest oddanie tunelu do użytku do końca lutego 2023 roku.

 

 

 

 

 

Opracowanie: