Międzynarodowy zespół naukowców twierdzi, że jeden zastrzyk może uratować zdrowie wielu pacjentów po zawałach serca, czy udarach mózgu. Eksperymenty prowadzone pod kierunkiem badaczy z Uniwersytetu w Leicester pokazały, że podanie odpowiednich przeciwciał znacznie zmniejsza uszkodzenia tkanek, związane z niedotlenieniem.

Informacje w tej sprawie publikuje na swoim portalu internetowym czasopismo "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Jedną z najpoważniejszych przyczyn pogorszenia stanu pacjentów jest silny proces zapalny, który rozwija się w niedotlenionych tkankach po przywróceniu krążenia krwi. Naukowcy z University of Leicester, King's College London, Medical University of Fukushima i State University of New York odkryli, że jednym z istotnych czynników prowadzących do tego stanu zapalnego jest działanie enzymu MASP-2. Co więcej, udało im się znaleźć sposób zmniejszenia aktywności tego enzymu.

Badania na myszach pokazały, że już jednokrotne podanie odpowiedniego przeciwciała pozwoliło ograniczyć uszkodzenia tkanek i znacznie zwiększyć szanse na powrót do zdrowia czy to po zawale serca, czy po udarach mózgu. Naukowcy przygotowali już przeciwciała, które można podawać ludziom, zapowiadają, że testy kliniczne rozpoczną się już niedługo.