Nasz mózg reaguje inaczej, gdy stykamy się z osobą odmiennej rasy. Do takich wniosków doszli badacze z Uniwersytetu w Toronto Scarborough. Swoje badania opisali na łamach czasopisma "Journal of Experimental Social Psychology".

Badano działanie tak zwanych neuronów lustrzanych, które odpowiadają za zdolność rozpoznawania cudzych emocji i przewidywania intencji. Neurony te, znajdujące się w obszarze kory ruchowej mózgu, stają się aktywne nie tylko wtedy, gdy sami wykonujemy jakąś czynność, ale także wtedy, gdy obserwujemy czynności wykonywane przez inną osobę.

Naukowcy z Uniwersytetu w Toronto badali reakcję białych uczestników eksperymentu, którzy obserwowali na ekranie telewizora mężczyzn różnych ras, biorących do ręki szklankę i pijących łyk wody. Okazało się, że w przypadku osób innej rasy, czy to Afroamerykanów, czy Azjatów, reakcje mózgu badanych były znacznie słabsze, niż w przypadku białych. W przypadku badanych, którzy w ankietach zdradzali skłonność do postaw rasistowskich ta różnica była jeszcze większa.

Wygląda na to, że nieumiejętność utożsamiania się z osobami innej rasy ma silne podstawy neurologiczne. Być może teraz, kiedy już o tym wiemy, łatwiej będzie o skuteczne metody edukacji, które pomogą nam rasizm przezwyciężać.