Nie tylko ssaki potrafią rozpoznawać "swoich" po zapachu. Naukowcy odkryli, że nawałniki burzowate - rodzaj morskich ptaków - mogą wywąchać osobniki, które są z nimi spokrewnione. Pisze o tym czasopismo "Animal Behavuiour".

Zdaniem badaczy, którzy odkryli niezwykłą umiejętność nawałników, węch jest im potrzebny przede wszystkim przy doborze partnera. Ptaki te unikają łączenia się w pary z osobnikiem, który pachnie jak ich krewny. Dzięki temu unikają endogamii, czyli rozmnażania się w ramach bardzo blisko skoligaconej grupy. A to gwarantuje lepsze genetyczne dopasowanie i zdrowsze potomstwo.

Nawałniki burzowate całe życie spędzają w koloniach. Nic dziwnego, że mogą w nich natrafić na swoją rodzinę. A że zazwyczaj dobierają się w pary na całe życie, zły wybór partnera może mieć fatalne konsekwencje. Naukowcy doszli do takich wniosków po prawie dwudziestu latach badań.

Ornitolodzy przyznają, że takiego odkrycia jeszcze nie było. Do tej pory uważano, że tylko ssaki kierują się zmysłem węchu przy doborze partnera. Ptaki natomiast miały to robić opierając się wyłącznie na wzroku i słuchu.