Polscy naukowcy we współpracy z Brytyjczykami i Japończykami odkryli nowy, nieznany do tej pory mechanizm odczuwania stresu. Wiąże się on z wydzielaniem w mózgu hormonu, neuropsyny. Odkrycie opisuje w najnowszym numerze czasopismo "Nature".

Badacze z Zakładu Neurofarmakologii Molekularnej Instytutu Farmakologii PAN wraz z naukowcami z Uniwersytetu w Leicester i Instytutu Nauki i Technologii w japońskiej Narze opisują mechanizm, który wywołuje reakcję zwierząt i ludzi w sytuacji silnego stresu.

Pośredniczy w nim białko, neuropsyna, której wytwarzaniem steruje jądro migdałowate, organ mózgu istotny dla przetwarzania emocji.

Zdaniem szefa polskiego zespołu badawczego, profesora Ryszarda Przewłockiego z Instytutu Farmakologii Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, w przyszłości odkrycie to może pomóc w leczeniu nerwic, depresji i zespołu stresu pourazowego.

Być może zmniejszenie aktywności neuropsyny okaże się skutecznym sposobem łagodzenia napięcia i ograniczenia negatywnych dla naszego organizmu skutków traumatycznych przeżyć.

Na trop odkrycia doprowadziła naukowców obserwacja zachowania myszy, u których wyłączono działanie genu odpowiedzialnego za wytwarzanie neuropsyny. Te zwierzęta nie reagowały próbą unikania zagrożenia w sytuacjach, które normalnie wiążą się u nich z odczuwaniem stresu.

Wszystko wskazuje na to, że neuropsyna może odgrywać podobną rolę w mózgu człowieka. Są szanse, że w oparciu o tę wiedzę uda się w przyszłości lepiej rozpoznać i - być może - kontrolować wpływ stresu na nasz organizm.