Ministerstwo Infrastruktury potwierdza informacje reportera RMF FM Pawła Świądra: trwają prace nad przygotowaniem zmian w umowie koncesyjnej na autostradę A4 ze Stalexportem. Chodzi między innymi o uniemożliwienie zarządcy dowolnego kształtowania cen za przejazd trasą.

Zobacz również:

Zanim zmiany wejdą w życie, potrzebne są negocjacje. Rządowe źródło naszego reportera Pawła Świądra twierdzi, że propozycje zmian w umowie Stalexport otrzyma w przyszłym tygodniu. Wtedy też zaczną się spotkania obu stron i uzgadnianie ewentualnych zmian.

Co dokładnie będą chcieli zmienić urzędnicy? Te informacje są tajne, ale - jak ustalił nasz reporter - najbardziej zależy im na modyfikacji zapisów, pozwalających dowolnie kształtować cenę za przejazd autostradą. Tajne natomiast już nie jest, że to prywatna firma będzie miała decydujący głos w tych negocjacjach, bo ujawniony przez reporterów RMF FM ponad tydzień temu aneks pozwala jej chronić swoje interesy. Każda zmiana umowy na gorsze może skończyć się żądaniem odszkodowania.

Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Infrastruktury potwierdza, że resort będzie chciał wprowadzić zmiany w umowie. Negocjacje z firmą na pewno będą trwały w tej kwestii. Sytuacja jest skomplikowana, natomiast będą prowadzone rozmowy - mówi naszemu reporterowi:

Z kolei Alicja Rajtar ze Stalexportu jeszcze nie słyszała o zmianach, które zaproponują urzędnicy. My na temat takiego dokumentu jeszcze nic nie wiemy - podkreśla:

Tajny aneks do umowy koncesyjnej na autostradę A4, do którego dotarli reporterzy RMF FM, został podpisany w marcu 2005 roku przez Ministerstwo Infrastruktury i koncesjonariusza trasy, firmę Stalexport Autostrada Małopolska. Zgodnie z zawartym w nim zapisem, do obliczenia opłaty za przejazd autostradą służy specjalny matematyczny wzór. To iloczyn czterech danych: maksymalnej stawki za przejazd z ubiegłego roku, wskaźnika wzrostu cen artykułów i usług, wzrostu PKB i wskaźnika korekty walutowej. Przynajmniej dwie z tych wartości ciągle rosną, więc cena za przejazd autostradą także będzie szła do góry. W aneksie zapisano również, że Stalexport Autostrada Małopolska ma prawo domagać się odszkodowania, gdyby kierowcy zaczęli omijać płatną autostradę.