Coraz większe szanse na korzystne dla polskich kierowców zmiany w tak zwanym pakiecie mobilności - dowiedział się dziennikarz RMF FM w Ministerstwie Infrastruktury. Chodzi o unijne przepisy dotyczące transportu międzynarodowego, które weszły w życie na początku tego roku.

Z informacji naszego dziennikarza wynika, że są duże szanse na likwidację obowiązku powrotu ciężarówki jeżdżącej przez Europę raz na osiem tygodni do kraju, w którym siedzibę ma jej firma. Wiceminister infrastruktury Rafał Weber tłumaczy, że może być to efekt skargi, którą polski rząd wniósł w tej sprawie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. 

W tej skardze przedstawiliśmy rzetelne wyliczenia środowiskowe, które pokazują niekorzystny wpływ przepisów pakietu mobilności na ekologię i kwestie środowiskowe. Z tego, co wiem, podobna analiza na zlecenie Komisji Europejskiej wskazuje podobne negatywne konsekwencje. Dlatego czekamy z dużą nadzieją na wyrok unijnego Trybunału Sprawiedliwości - zaznacza Rafał Weber.

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości powinno być wydane w ciągu kilku tygodni. Właśnie ono może otworzyć drogę do zmiany przepisów, a w konsekwencji do mniejszych wydatków na przykład na benzynę i dzięki temu niższych kosztów po stronie polskich firm transportowych.

Zmiany sposobem na braki kierowców

W tym tygodniu wskazywaliśmy, że złagodzenie przepisów pakietu mobilności jest jednym z pomysłów, by zmniejszyć liczbę brakujących kierowców zawodowych w Polsce. W Polsce brakuje 130 tysięcy zawodowych kierowców. Taki jest wniosek z danych Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska. Powodem jest między innymi powrót na Ukrainę części kierowców z tego kraju.

TU PRZECZYTASZ WIĘCEJ O BRAKUJĄCYCH KIEROWCACH >>>

Przedstawiciele firm transportowych podkreślali, że jednym ze sposobów na zmniejszenie luki kierowców zawodowych byłoby zmniejszenie tak zwanych pustych przewozów. Obecnie tak określić można nawet jedną piątą (20 proc.) wszystkich przewozów z Europie, ponieważ nie generują zysku. Gdyby zlikwidować puste przewozy, nie odczuwalibyśmy braku kierowców - zaznacza Maciej Wroński.

Transportowcy podają przykład zapisów, jakie są w unijnym Pakiecie Mobilności. Zgodnie z nimi, obecnie ciężarówka jeżdżąca przez Europę musi raz na osiem tygodni wrócić do kraju, w którym siedziba ma jej firma. Tego typu zapisy również są powodem pustych przebiegów - dodaje Maciej Wroński.

Opracowanie: