Nie powstanie nowa linia kolejowa łącząca Aglomerację Śląską z lotniskiem w Pyrzowicach. Polskie Linie Kolejowe właśnie odstąpiły od umowy z niemiecko-polskim konsorcjum, które miało przygotować dokumentację i zaprojektować nową trasę - dowiedział się reporter RMF FM Mariusz Piekarski. Kolejarze chcą też zwrotu ponad 25 milionów złotych wydanych na projekt.

Polskie Linie Kolejowe definitywnie rezygnują z nowego połączenie przez Piekary, dzięki któremu dojazd z Katowic do lotniska miał trać maksymalnie 30 minut. Zamiast tego kolejarze chcą modernizować, a więc częściowo i zelektryfikować istniejącą linię 182 przez Zawiercie. Podróż tą trasą będzie jednak dłuższa. Czas jazdy na lotnisko proponowanym połączeniem wyniesie ok. 45 minut lub 55 minut - w sytuacji, gdy pociąg będzie zatrzymywał się w Zawierciu. 

Modernizacja wyjdzie taniej

Dojazd do Pyrzowic potrwa więc znacznie dłużej, ale według PLK prace zaczną się szybciej. Po zaprojektowaniu ich w 2015 roku, prace budowlane mogą ruszyć w 2016 roku i skończyć się rok później. 

Modernizacja istniejącej linii będzie poza tym o prawie miliard złotych tańsza. Wartość tego projektu kolejarze oszacowali na ok. 250 mln złotych, a budowa zupełnie nowej trasy miała kosztować prawie 1,2 mld złotych. 

PLK chcą odzyskać wszystkie pieniądze

Sam kontrakt na zaprojektowanie nowej trasy, zawarty w 2009 roku, kosztował 52 miliony złotych. Za te pieniądze niemiecko-polskie konsorcjum miało opracować studium wykonalności budowy, napisać raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, uzyskać decyzję środowiskową, opracować dokumentację projektową i przetargową. 

PLK zrywa umowę z konsorcjom, które pracowało nad zupełnie nową linią kolejową, bo przez 2,5 roku nie uzyskało decyzji środowiskowej i mimo wezwań regionalnej dyrekcji ochrony środowiska w Katowicach nie uzupełniło dokumentacji. Ostatnie wezwanie dawało czas konsorcjum na uzupełnienie dokumentacji do 31 marca, z czego firma się nie wywiązała. 

Polskie Linie Kolejowa zamierzają odzyskać wszystkie pieniądze wydane na projekt nowej linii kolejowej. Do tej pory konsorcjum otrzymało ponad połowę z 52 milionów.