Kryzys gospodarczy w Europie, wysokie koszty pracy oraz ceny paliwa lotniczego - to zdaniem ekspertów najważniejsze przyczyny, dla których europejskie linie lotnicze zakończą ten rok największymi w historii stratami.

W tym roku podniebni przewoźnicy latający w Europie mogą zanotować straty na poziomie 1,2 mld dol. Wcześniej, w czerwcu br., prognozowano 1,1 mld dol. straty - informuje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA. Z jego wyliczeń wynika, że globalny zysk linii lotniczych w tym roku wyniesie 4,1 mld dol. To więcej niż wynosiła prognoza z czerwca br. - było to 3 mld dol. - ale zysk i tak będzie niższy niż w ub.r., gdy wyniósł 8,4 mld dol. Przyszły rok według organizacji ma być lepszy: prognoza to 7,5 mld dol.

Europejskie linie lotnicze, według ostatnich prognoz IATA, wypadają bardzo blado, jeśli chodzi o wyniki finansowe w tym roku. Odnotują dużą stratę. Nie sądzę, by na rynku europejskim stało się coś na tyle szczególnego, by prognozy IATA zostały zweryfikowane - powiedział ekspert rynku lotniczego Sebastian Gościniarek z BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze. Jak podkreśla, pogarszająca się sytuacja gospodarcza przekłada się na zmniejszenie liczby pasażerów lub zamianę biletów na tańsze. Mniej osób wyjeżdża na wakacje, inne rezygnują z lotu w klasie biznes, wybierając klasę ekonomiczną - powiedział ekspert. Według niego linie europejskie i gospodarka unijna borykają się z problemem braku konkurencyjności wobec innych gospodarek. Jako przykład podał unijny wymóg handlu emisjami CO2.

LOT ma się coraz lepiej

Rzecznik PLL LOT Leszek Chorzewski twierdzi, że mimo trudnej sytuacji na rynku europejskim firma poprawia swoje wyniki finansowe. W tym roku nie uzyskamy prawdopodobnie wyniku dodatniego, ale jesteśmy w bardzo wąskim gronie przewoźników, którym udaje się poprawiać wynik - powiedział. Dodał, że linia w ostatnim czasie przewozi coraz więcej pasażerów. W połowie września wiceminister gospodarki Rafał Baniak poinformował posłów z sejmowej komisji skarbu, że choć strata PLL LOT coraz mniejsza, to na koniec 2012 r. roku wynik spółki może być ujemny. Strata generowana przez LOT jest z roku na rok coraz niższa, zbliżamy się do zera (...). Zakładam, że wynik finansowy LOT-u na koniec tego roku będzie wynikiem ujemnym - powiedział wiceszef resortu skarbu. Dodał, że linia przewozi coraz więcej pasażerów.

LOT w 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 r. strata miała wysokość 163,1 mln zł. W bieżącym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł. PLL LOT jest członkiem IATA, która zrzesza ok. 240 linii lotniczych z całego świata.