20 nowych autobusów napędzanych wodorem zakupi Wałbrzych dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pierwsze pojazdy mają pojawić się na ulicach miasta w I kwartale 2024 r. - poinformował NFOŚiGW we wtorek.

Fundusz podkreślił, że starania Wałbrzycha o wielomilionowe dofinansowanie to nie tylko kwestia ambicji ekologicznych, ale również obowiązku wynikającego z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jak przypomniano, przepisy do 2028 r. wymuszają zerową emisję w 30 proc. pojazdów komunikacji miejskiej. Wałbrzych chce zrealizować ten cel znacznie wcześniej.

Zakup autobusów wodorowych stał się możliwy dzięki dotacji w wysokości 58 mln zł oraz blisko 7 mln zł niskooprocentowanej pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu "Zielony Transport Publiczny". Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Starej Kopalni. Koszt całkowity przedsięwzięcia wyniesie ok. 80 mln zł, w tym 15 mln zł podatku VAT do zwrotu.

Z takim wsparciem finansowym Wałbrzych rozpisze przetarg na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem, których dostawy mają być realizowane w trzech turach: osiem pojazdów w I kwartale 2024 r., sześć w III kw. 2024 r. i kolejnych sześć w III kw. 2025 r.

Program "Zielony Transport Publiczny" to efekt celowej polityki rządu, która zmierza do przeprowadzenia transformacji energetycznej i poprawy życia obywateli. Upowszechnienie zeroemisyjnego transportu publicznego w polskich miastach to jeden ze sposobów na osiągnięcie odczuwalnej przez nas wszystkich poprawy jakości powietrza - przekazał wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska, cytowany we wtorkowym komunikacie NFOŚiGW.

W ocenie wiceministra Wałbrzych, dawne zagłębie węglowe, ma przyszłość dzięki prowadzonej przez rząd zaplanowanej transformacji energetycznej i rządowym środkom przeznaczanym na inwestycje.

Decyzja o sięgnięciu po najbardziej innowacyjne rozwiązania, oparte na paliwie przyszłości, doskonale wpisuje się w rządową strategię upowszechniania rozwiązań wodorowych. Niebagatelną rolę do odegrania ma tu m.in. powołana w pierwszym kwartale tego roku Dolnośląska Dolina Wodorowa - dodał Zyska.

Wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Artur Michalski zauważył, że rządowe wsparcie pozwala polskim samorządom sięgać po najnowocześniejsze technologie opracowywane dla transportu, w tym także zbiorowego.

Poprzez tego typu inwestycje, oparte na technologii wodorowej, samorządy mogą z powodzeniem podnieść swój potencjał ekonomiczny i społeczny. Potencjał ten, przy odpowiednim wsparciu finansowym ze strony państwa, staje się realną szansą szybkiego, harmonijnego rozwoju miasta i okolic - ocenił.

Zdaniem prezydenta Wałbrzycha Romana Szełemeja bezemisyjne autobusy wodorowe to otwarcie nowej epoki w dziejach wałbrzyskiej komunikacji zbiorowej.

O wyborze autobusów napędzanych wodorem zdecydowało kilka czynników, w tym 90-proc. dofinansowanie kosztów netto, niskie koszty eksploatacji pojazdów oraz istotna przewaga nad maszynami na baterie. Autobus z napędem wodorowym obywa się bez czasochłonnego procesu ładowania baterii, który w autobusie elektrycznym trwa nawet 6 godz. Pełne tankowanie wodoru to zaledwie 8-10 minut - podano.

Jak dodano, tankowanie wodoru od 2024 r. planowane jest na istniejącej stacji paliw PKN Orlen przy ul. Wysockiego w Wałbrzychu. Jej rozbudowa jest przedmiotem listu intencyjnego, który koncern skierował do władz miasta - zaznaczono.