Rusza kolejny etap wdrażania Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo dla mieszkańców 16 gmin Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Od dziś ( 13.09) mieszkańcy Trójmiasta oraz pomorskich gmin mogą testować rowery systemu Mevo bezpłatnie. Faza testów zewnętrznych potrwa co najmniej do października.

Dla mieszkańców udostępniono około dwóch tysięcy rowerów – zarówno elektrycznych jak i klasycznych. Wystarczy pobrać aplikację, założyć konto, podpiąć kartę płatniczą. Nie wprowadzono limitu użytkowników mogących pobrać aplikację i zarejestrować się w systemie.

Przez najbliższe kilka tygodni użytkownicy będą darmowo korzystać z rowerów.

Jesteśmy cały czas w fazie testów, nie odpalamy jeszcze systemu. Teraz prosimy mieszkańców, aby pomogli nam sprawdzić działanie roweru. Chcemy też sprawdzić jak hiszpańska firma, która wygrała przetarg na operowanie systemem, poradzi sobie ze sprawnym ładowaniem rowerów i systemem IT. Udostępnimy niebawem ankietę online umożliwiająca zgłaszanie uwag bezpośrednio do OMGGS  - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0.

Etap testów jest bezpłatny, jednak pozostawienie pojazdu poza stacją to koszt 10 złotych, użytkownik zostanie wcześniej poinformowany w aplikacji, jeśli znajdzie się poza strefą.

Na terenie 16 gmin biorących udział w projekcie Mevo 2.0 znajduje się 717 stacji postoju. To punkty, do których należy odstawić rower po zakończonej jeździe. W trakcie testów możliwe jest korzystanie zarówno z roweru tradycyjnego, jak i ze wspomaganiem elektrycznym.

Na czas testów zewnętrznych wyłączona została funkcja postoju, tak by użytkownicy nie blokowali rowerów przez cały dzień siedząc sobie np. w restauracji. Kończymy jazdę, zdajemy rower - dodaje Kleczewska.


Jednoślady można parkować jedynie w strefie działania systemu. Pozostawienie ich poza terenem gmin uczestniczących w projekcie i nieprzestrzeganie zasad regulaminu spowoduje zablokowanie konta użytkownika na miesiąc.

W fazie testowej dostępnych jest 1600 elektryków i 500 klasycznych jednośladów. Mieszkańcy Gdańska, Gdyni i Sopotu mają do dyspozycji odpowiednio 869, 444 i 66 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 271, 139 i 21 jednośladów klasycznych. 

W Tczewie, Rumii oraz Pruszczu Gdańskim to odpowiednio 48, 31 i 36 Segwayów oraz 16, 10 i 11 rowerów tradycyjnych. Po ulicach Redy jeździ 15 rowerów ze wspomaganiem i 5 klasycznych.

W Kartuzach i Pucku to 23 i 9 oraz 8 i 2. Odpowiednio mieszkańcy Władysławowa, Sierakowic oraz Żukowa dysponują 17, 6 i 8 jednośladami ze wspomaganiem elektrycznym oraz 5, 2 i 3 klasycznymi. W Somoninie i Stężycy dostępne są po 4 Segwaye oraz po 1 rowerze tradycyjnym.

Do dyspozycji mieszkańców Kosakowa jest 12 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym i 3 rowery klasyczne, a po ulicach Kolbud jeżdżą 2 rowery tradycyjne i 8 ze wspomaganiem elektrycznym.

Start Mevo 2.0 planowany jest jeszcze tej jesieni. Do dyspozycji mieszkańców będzie 3099 rowerów elektrycznych, 1000 klasycznych.

Miesięczny abonament będzie kosztować 29,99 złotych, a roczny - 259 złotych. Codzienne korzystanie będzie ograniczone limitami - 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 60 minut na rowerze elektrycznym.

Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta będzie kosztować 20 groszy na rowerze elektrycznym i 10 groszy na rowerze tradycyjnym.




Opracowanie: