Dzisiaj zaczynają obowiązywać przepisy poznańskiej uchwały krajobrazowej. Oznacza to, że reklamy zainstalowane bez wymaganych pozwoleń i niezgodnie z zapisami uchwały, muszą zostać rozebrane, w przeciwnym razie firmy reklamowe powinny liczyć się z dotkliwymi karami.

Uchwała określa zasady i warunki umieszczania urządzeń oraz tablic reklamowych, obiektów małej architektury i ogrodzeń. Wraz z wejściem w życie dokumentu Miasto zyskało kompleksowe narzędzie do kontrolowania reklam na terenie całego Poznania. 

Poznaniacy cenią sobie porządek i estetykę. Wejście w życie dokumentu  ułatwi nam walkę z istniejącymi już nielegalnymi nośnikami i pozwoli wkomponować w przestrzeń publiczną nowe tak, by nie zaburzały one jej estetycznego ładu - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. 

Od momentu wejścia w życie uchwały krajobrazowej pracownicy specjalnie powołanego zespołu w Wydziale Urbanistyki i Architektury będą badać zgodność tablic i urządzeń reklamowych z nowymi przepisami. 

Do ich zadań należy także wydawanie decyzji administracyjnych, w tym nakładających kary finansowe na firmy instalujące nośniki niezgodne z uchwałą. Są to kary biegnące, tzn. są wymierzane za każdy dzień, w którym reklamy są niezgodne z zapisami uchwały. 

Według ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynoszą one 40-krotność opłaty reklamowej, która jest liczona za każdy metr kwadratowy reklamy, za każdy dzień. Z karami już teraz powinny liczyć się firmy, które instalowały reklamy nielegalnie. 

Uchwała określa terminy na dostosowanie do jej przepisów legalnie umiejscowionych nośników reklamowych. Okresy te są różne dla poszczególnych części stolicy Wielkopolski. Dla obszaru staromiejskiego - 12 miesięcy, centrum i historycznych dzielnic - 2 lata, dla obszaru zurbanizowanego i przyrodniczego - 5 lat.

Poznaniacy mogą sami zgłaszać nośniki reklamowe wymagające weryfikacji pod kątem zgodności z uchwałą. Można to zrobić wysyłając maila na adres  krajobrazowa@um.poznan.pl. W treści wystarczy zawrzeć: dokładny adres nośnika, numer działki oraz zdjęcie reklamy. 

Dokument podzielił Poznań na cztery obszary. Pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, obejmujący centrum miasta, Łazarz, Jeżyce, Wildę, Grunwald, a także część Starych Winograd, Sołacza, Łęg Dębińskich i osiedla Główna. 

Kolejny to obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe. Dokument wyróżnia także obszar przyrodniczy, który wpisuje się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.