Już wkrótce tramwaje przewiozą pierwszych pasażerów nową krakowską linią tramwajową Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Reporter RMF FM już jechał tą trasą.

Trwają ostatnie testy torowiska. Przewodnikiem podczas przejazdu tą trasą był wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. A jednym z pierwszych pasażerów reporter RMF FM Paweł Konieczny.

Sporo lat mieszkańcy tego rejonu czekali na tramwaj. Myślę, że to bardzo zmieni ich życie. Już od poniedziałku będzie można zostawić samochód i przesiąść się do tramwaju - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Torowisko, po którym jedziemy w 80 proc. jest torowiskiem zielonym, co jest bardzo ważne.   

Jak podkreślił przy okazji budowy nowej linii przebudowana została ulica Pachońskiego, która zyskała nowy przebieg. Wybudowane zostały nowe ścieżki rowerowe i chodniki oraz dwa zbiorniki na wodę opadową.

Wciąż trwa testowanie nowej trasy m.in. pomiary czasu przejazdu, które posłużą do ułożenia rozkładów.  W otoczenie trasy zasadzonych ma zostać 3,5 tys. drzew i 40 tys. krzewów, które zastąpią rośliny wycięte w związku z tą inwestycją.         

Tramwaj z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej ok. 35 tys. mieszkańców ułatwi i skróci czas dojazdu w inne rejony miasta.   

Cała inwestycja zakończy się w tym roku. W najbliższych miesiącach powstanie duży parking P&R oraz dworzec dla autobusów miejskich.         

Dziś wchodzą w życie zmiany organizacji ruchu w rejonie powstania nowej linii tramwajowej. Zobacz!

Nowa trasa tramwajowa

Początek nowej trasy tramwajowej o długości ok. 5 km znajduje przy istniejącej pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ulic Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. 

Następnie linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ulic Pachońskiego i Siewnej. W rejonie ul. Bociana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ulic Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. 

Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej zaplanowano także dwukomorowy tunel drogowy o długości ok. 100 m w ciągu ul. Opolskiej. 

Opracowanie: